נהגים הם כמובן אוכלוסייה מגוונת ביותר מכל היבט שהוא. נהגים צעירים, מהווים במסגרתה קבוצה מיוחדת במינה. נהגים אלה, חשופים יותר מהרגיל לסכנות של ביצוע תאונות דרכים. בהתאם לכך, החוק מחמיר לגביהם באופן מיוחד. במה זה מתבטא?
הסיכונים של חוסר הניסיון
נהיגה היא מעצם טבעה פעילות מסוכנת, במידה כזו או אחרת. ככל שרוכשים יותר ניסיון על הכביש, כך לומדים להימנע מכניסה למצבים מסוכנים. כמו כן, משתפרת היכולת לצמצם סיכון אם וכאשר נקלעים למצבים כאלה. נהגים וותיקים התנסו במצבים רבים של היחשפות להפתעות בכביש, מצבים בלתי צפויים, טעויות שלהם ושל אחרים ועוד. ניסיון מצטבר כזה חשוב מאוד. לעומתם, נהגים צעירים חסרי ניסיון הם קבוצת נהגים שרגישה במיוחד לסכנות כאלה. מתוך מודעות לכך ובכדי לצמצם את הסיכון, המדינה מחמירה לגבי החוקים הרלוונטיים וגם ביחס אליהם בבית המשפט. החמרה זו, מעודדת את הנהגים החדשים להיות זהירים יותר ולהבין, שהם חייבים ללמוד ולהשתפר בנהיגה, גם מעבר ללימודי הנהיגה ולקבלת הרישיון.
הצורך במלווה
אחד ההיבטים הידועים והחשובים ביותר בהקשר זה, הוא הצורך לנהוג עם "מלווה". המלווה הוא נהג מנוסה (5 שנות ניסיון לפחות) ומעל גיל 24. הוא מסייע לנהג החדש להתרגל לנהיגה, לצבור ניסיון ולנהוג באופן בטוח. זהו עוד "זוג עיניים" במושב הקדמי ויש לכך כמובן השלכות בטיחות חשובות וברורות. על פי החוק, חייבים לעמוד בכללים הבאים בהקשר זה: 3 חודשים ליווי ביום ובלילה ועוד 3 חודשים ליווי בלילה בלבד. אם גילכם מתחת ל-21, אסור לכם להסיע יותר מ-2 נוסעים, אלא אם יושב לצידכם במושב הקדמי מלווה.
החמרה באכיפה
יש כללים נוספים – נהג חדש אמור גם לנסוע עם שלט נהג חדש בשמשה האחורית. עם זאת, המשמעותיים ביותר הם הצורך במלווה (כפי שציינו) ועוד היבט אחד משמעותי מאוד: החמרה באכיפה. על נהיגה ללא מלווה תקבלו עונש של 8 נקודות. אך גם בעברות תנועה שבהן מחויבים כל הנהגים, הרשויות יחמירו איתכם במיוחד. למשל בבדיקת שכרות. נהג צעיר יחשב כמי שנהג בשכרות, בעקבות איתור של מעל 50 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אוויר נשוף או מעל 10 מיליגרם אלכוהול ל-100 מיליליטר דם בבדיקת דם. השוו זאת לנהגים רגילים, אשר עבורם מותר עד רמה של 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. נהג צעיר גם יקבל שלילת רישיון בכמה מקרים של עברות, כולל המצב שעשוי להראות לא חמור במיוחד, של אי מתן זכות קדימה.
נושא רציני וחשוב
נתונים מהשטח, מראים באופן קבוע שנהגים צעירים מעורבים ביותר תאונות דרכים, כולל תאונות דרכים חמורות. צעירים מתאמצים להשיג רישיון נהיגה, עם מעבר מבחן תאוריה, לימודי נהיגה ממושכים וטסט. לאחר מכן, עשויים להרגיש שהעול הוסר מכתפיהם והם יכולים עכשיו קצת "להשתולל" על הכביש. רבים מתלהבים למדי מהרישיון החדש וממהרים לנצל אותו, כולל ביציאות לבילויים שונים. את כל החוקים והכללים שנלמדו לקראת התאוריה והטסט, עשויים להרגיש שלא כל כך חשוב לזכור. במקביל, השליטה הבסיסית ברכב כבר הפכה בשלב זה לפשוטה יותר ודי אוטומטית, כך שהתחושה היא שהכל פשוט וקל והערנות עשויה להחלש. גם נהגים וותיקים הם לעתים נהגים גרועים,אך נהג חדש עלול במיוחד להיות נהג גרוע שכזה. זו הנקודה שבה עשוי להיות סיכון מיוחד וכאמור, בפועל יש יותר תאונות בקרב אוכלוסיה זו. לכן, החוק מחמיר וכדאי גם באופן אישי להיות זהירים ולהחמיר עם עצמכם.
לסיכום
אחרי שהשקעתם לא מעט בהשגת הרישיון, כדאי להיזהר במיוחד לאורך שלב הנהג הצעיר.