יזמים וחדשנות הם חלק בלתי נפרד מנוף הטכנולוגיה והעסקים הישראלי המודרני. גם בקונטקסט עולמי, ישראל בולטת למדי מבחינה זו. אך כל זה לא מתרחש סתם כך מעצמו. מאחורי הקלעים, יש גופים ויוזמות שונות, אשר מקדמים את החדשנות והטכנולוגיה בישראל באופן יזום. בין הגופים האלה, בולטת במיוחד רשות החדשנות. בין השאר, היא עושה זאת באמצעות מה שמכונה קול קורא. מהם פרסומי קול קורא? מה היא בעצם רשות החדשנות? ומדוע זה צריך לעניין יזמים? הכל ועוד, בסקירה הקצרה שלפניכם.
מה זה קול קורא?
קול קורא דומה מעט במבט ראשון למכרז. אם כי זה לא בדיוק אותו הדבר. הקול הקורא נועד לקדם שיתוף פעולה בין גופים שונים, באופן יזום ובהתאם למטרות של המדינה בהקשר בו מדובר. אותם גופים עשויים להיות מסוגים שונים ומגוונים, כולל גורמים מקומיים או מחו"ל, גורמי אקדמיה, תעשייה ועוד. תוכלו לעיין באתר הזה, ברשימת הקולות הקוראים העדכניים שרשות החדשנות מפרסמת. כפי שתראו באתר, יש כמה וכמה קולות קוראים כאלה בכל חודש. כך שאם אתם יזמים, בהתאם לתחום העניין שלכם, יש סיכוי טוב שתמצאו שם קולות קוראים מעניינים ובתדירות גבוהה. אגב, רשות החדשנות פונה לא רק ליזמים בתחום ההייטק, אלא היא נועדה לקדם חדשנות באשר היא.
עוד על רשות החדשנות
הגוף הממשלתי שעליו אנחנו מדברים, נקרא בעצם רשמית בשם סוכנות החדשנות הישראלית. הוא ידוע גם בשם המקוצר רשות החדשנות ובעבר, היה מוכר בתור בשם לשכת המדען הראשי במשרד התעשייה והמסחר. גוף זה הוקם במקור בשנת 1965 והוא מיועד לעשות כמה דברים חשובים:
- לקדם יוזמות חדשנות טכנולוגית – במגוון אופנים רחב.
- להציע סיוע ליזמים בנקודות שונות בפעילותם – יזמות היא תהליך ולא דבר חד פעמי. הדרך בין רעיון ראשוני למוצר מסחרי מצליח, היא בדרך כלל מורכבת למדי, מפותלת ומלאת מהמורות. רשות החדשנות מסייעת ליזמים לאורך דרך מאתגרת זו, באופנים שונים בהתאם למצבם. זהו בפועל "ארגז כלים" רב אפשרויות, אשר ממנו היא שולפת את הכלים המתאימים לנסיבות.
- לספק סיוע כספי – הסיוע הכספי ליזמים משמעותי במיוחד. יוזמה בתחילת דרכה היא עדיין לא מוצר מסחרי שמניב רווחים. במקביל, הפיתוח בדרך כלל דורש השקעת סכומי כסף משמעותיים. יש כאן גם סיכון כספי, מאחר שלא בטוח שאכן יגיעו בהמשך למוצר מסחרי, אשר יחזיר את ההשקעה הכספית שבוצעה בו. כך שמכל המשאבים השונים שדרושים, המשאב הכספי משמעותי במיוחד והרשות מסייעת גם בכך. זאת, בין השאר באמצעות מתן מענקי מו"פ. אם וכאשר יזמים מצליחים מסחרית בסיוע רשות החדשנות, הם מעבירים לה בתמורה לסיוע שקיבלו תמלוגים מהכנסותיהם.
- חממות טכנולוגיות ומעבדות – אמצעים אלה, מספקים ליזמים סיוע טכנולוגי וייעוץ חיוני.
כמה דוגמאות מהשטח
בכדי להמחיש את נושא הקול הקורא והרלבנטיות שלו ליזמים מסוגים שונים, אלה שתי דוגמאות לקולות קוראים עדכניים כאלה:
- "קול קורא להגשת בקשה לפיילוטים במסלול עזרטק" – כאן המטרה היא, לקדם מחקר ופיתוח בכל הנוגע לטכנולוגיה מסייעת עבור הגיל השלישי ואנשים עם מוגבלות. יוזמה זו, היא חלק משיתוף פעולה בין רשות החדשנות לבין המוסד לביטוח לאומי. מעבר להיבט הטכני, המטרה החברתית היא סיוע לאוכלוסיות אלה להשתלב בחברה ובשוק התעסוקה.
- פיילוטים בתחום האנרגיה – קול קורא לבקשות סיוע, עבור מו"פ ופיילוטים בנושאי אנרגיה, תחליפי נפט, מים ואוצרות טבע. זאת, במטרה לתרום לפיתוח התעשייה הישראלית עתירת הידע ובמקביל, לתרום לקידום משק האנרגיה, המים ואוצרות הטבע המקומיים.
לסיכום
אם אתם יזמים בתחומי הטכנולוגיה השונים, כדאי לכם לעקוב אחר הקולות הקוראים אשר רשות החדשנות מציגה באופן שוטף.