קבוצת הכדורגל הפועל חדרה פתחה את העונה בליגת העל בניצחון מרשים 1:2 על הפועל תל אביב. על גב חולצות השחקנים, במקום שבו מופיע שמו של הספונסר, בלט הכיתוב "כלכלית חדרה". שם החברה הופיע גם על שלטי פרסומת אלקטרוניים באצטדיון בנתניה, במהלך המשחק.

העובדה שהחברה מפרסמת את עצמה על גבי החולצות של הפועל חדרה מעלה שורה של שאלות: ראשית, מדוע חברה עירונית שנמצא בשליטת העירייה צריכה בכלל לפרסם את עצמה? האם היא נמצאת בתחרות עסקית?

שחקני הפועל חדרה בשבת. משרד הפנים בודק את הטענות | צילום: ראובן שוורץ

בנוסף, לעמותה המנהלת את קבוצת הכדורגל של הפועל חדרה בליגת העל אין אישור מינהל תקין, דבר שהקשה מאוד על גיבוש תקציב המועדון לקראת העונה בליגה הראשונה. העדר אישור ניהול תקין מקשה מאוד על גיוס הקצבות לקבוצת הכדורגל שמקורן בכסף ציבורי, למשל: מהעירייה, מהטוטו וממשרד התרבות והספורט. מדוע, אם כן, חברה שנמצא בבעלות מלאה של עיריית חדרה הופכת לספונסרית של קבוצת כדורגל שאין לה אישור מינהל תקין?

על פי אתר האינטרנט שלה, "כלכלית חדרה" הוקמה בשנת 1992 על ידי עיריית חדרה, נמצאת בבעלותה המלאה ומשמשת כזרוע הביצועית והיזמית שלה. מטרת החברה: יצירת תנופה לפיתוח פרויקטים עירוניים וייזום פרויקטים חדשניים ומניבים, תוך שימת דגש על ביצוע מעולה, עמידה בתקציב, קיצור לוחות זמנים עד גמר ביצוע, קשב והתייחסות לדרישות החברתיות והכלכליות של העיר". יו"ר דירקטוריון החברה הוא ראש העירייה, צביקה גנדלמן.

כזכור, העדר האישור העמיד בספק את יכולת הקבוצה לשחק בליגת העל. אולם לפני כחודש החליט בית הדין של ההתאחדות לכדורגל לבטל את דרישת בקרת התקציבים, להציג ניהול תקין כתנאי להופעה בליגה. משמעות ההחלטה היתה, שהקבוצה רשאית לשחק בליגת העל. אישור המינהל התקין לא ניתן לקבוצה עם עלייתה לליגת העל, מכיוון שרשם העמותות מצא כשלים בהתנהלותה.

מהחברה הכלכלית נמסר: "החברה הכלכלית לחדרה מנהלת, מזה שנים רבות, את פרויקט המיתוג העירוני. מטרתו להביא לחשיפה גדולה וחיובית של העיר חדרה, על יתרונותיה הרבים. פרויקט המיתוג מקדם את המותגים 'חדרה עיר עם אנרגיה' וכן 'כלכלית חדרה עיר עם אנרגיה'. החברה פעלה במהלך השנים בערוצי מיתוג שונים, כגון מסגרות ספורט עירוניות, לרבות הפועל חדרה. עם עליית הפועל חדרה לליגת העל, זיהתה החברה הזדמנות לקדם את פרויקט המיתוג בערוץ זה. שיתוף הפעולה עם "הפועל חדרה", מותג עירוני בפני עצמו, מייצר תועלת משמעותית לשני הצדדים. פעילות המיתוג מקנה למותגים העירוניים חשיפה במדיה מקומית וארצית, לרבות ערוצי טלוויזיה".

החברה לא חשפה את גובה התמיכה שלה בקבוצת הכדורגל.

ממשרד הפנים נמסר: "הסוגיות והטענות שהועלו נמצאות בבדיקה של הגורמים המקצועיים במשרד הפנים, בשיתוף פעולה עם רשמת העמותות. עד לסיום הבדיקה, הונחתה החברה הכלכלית של חדרה לא להעביר כספים ותשלומים כלשהם לעמותה".