בית ספר מכיל, ראשון מסוגו, יחל לפעול בשנת הלימודים החדשה בחדרה. תלמידים מן המניין ותלמידים עם צרכים מיוחדים ילמדו תחת קורת גג אחת, בסגנון למידה אחר, במסגרת פיילוט ארצי. חדרה נבחרה כאחת מבין ארבע רשויות בארץ, שבהן ייפתח בית ספר מהסוג הזה. במערכת החינוך בחדרה משקיעים מאמצים רבים כדי שהתוכנית תועתק לאזורים אחרים בעיר.

בית הספר המכיל הוא חלק מיוזמה חינוכית של משרד החינוך ושל עמותת "אינקלו". 

התוכנית תתקיים בהובלה משותפת של כמה גורמים: משרד החינוך, מנהל מחוז חיפה ד"ר סער הראל, אגף החינוך בעירייה, עדי אלטשולר הוגת הרעיון, וצוות עמותת "אינקלו". במערכת החינוך החדרתית מתגאים בכך, שהעיר נבחרה להשתתף בפרויקט. מנהלת אגף החינוך, סיגלית איציקוביץ, אומרת, כי המערכת בראשותה אינה מוותרת על אף תלמיד.

"מערכת החינוך היישובית גאה בכך, שהעיר חדרה נבחרה מבין 33 רשויות להשתתף בפיילוט הארצי של משרד החינוך, ולהקים את בית הספר המכיל הראשון מתוך ארבעה בארץ", אמרה. "בחירה זו מעידה על האמונה המלאה של המשרד במערכת החינוך שלנו. לבית הספר נרשמו 54 תלמידים, והם יהיו החלוצים בשיטה זו".

חני קרשטינו

בית הספר ייקרא "לב מכיל חדרה", והוא ייפתח במקום בית הספר החקלאי עירון ברחוב ארלוזורוב, כאשר התוכנית היא בעתיד להקים מבנה חדש.

חני קרשטינו, 41, תושבת שכונת הפארק בחדרה, נבחרה לנהל את המוסד החינוכי. קרשטינו, נשואה ואם לשלושה ילדים, בעלת ותק של 18 שנה במערכת החינוך. בתשע השנים האחרונות הקימה וניהלה את בית הספר הרים בגבעת עדה. לפני כן, עבדה כמדריכה במתי"א שלהבת באור עקיבא, והרצתה במכללות. קרשטינו היא מנתחת התנהגות ומומחית לניווט כיתה, בעלת תואר ראשון לחינוך מיוחד ושילוב אומנויות, ובעלת תואר שני במדיניות בחינוך.

אחת המטרות של בית הספר המכיל היא מתן הזדמנות שווה לאדם באשר הוא אדם. זהו בית ספר יסודי צומח, מכיתה א' עד כיתה ו'. בשלב הראשון תיפתח שכבה א' של שתי כיתות, בכל כיתה ילמדו רק 27 תלמידים, מתוכם שלושה עם צרכים מיוחדים.

קרשטינו מסבירה, כי הרעיון להקמת בית ספר מכיל הוא לשלב בין תלמידים רגילים לבין תלמידים עם צרכים מיוחדים בתוך מוסד חינוכי אחד, ולתת הזדמנות שווה לכל תלמיד. היא מסבירה, כי התלמידים עם הצרכים המיוחדים שלומדים בבתי ספר מיוחדים אינם מעורבים דיים בחיי הקהילה. "חשיפה מגיל צעיר לאנשים עם צרכים מיוחדים הופכת את החברה שלנו לחברה רגישה יותר, טובה יותר, ועם מודעות לאחר", היא אומרת.

"גם התלמידים עם הצרכים המיוחדים אינם מכירים את הסביבה שלהם, את השכונה ואת הקהילה, מאחר שאינם מעורבים דיים בתוך מקום מגוריהם". לדברי המנהלת, חברה נמדדת על פי החוליה החלשה שלה, ותלמידים עם צרכים מיוחדים מעניקים לחברה רוך, הכלה, אהבה, אנושיות והבנת מהות האדם.

כדי לקיים את עקרון הקהילתיות, כל התלמידים שנקלטו בבית הספר משתייכים לאזור רישום אחד - מזרח חדרה. "המטרה היא, שהתלמידים עם הצרכים המיוחדים יכירו טוב יותר את הסביבה שלהם, שיהיו להם חברים חדשים מאותו אזור המגורים, ושגם ישתתפו אתם בחוגים מחוץ למסגרת הלימודים", אומרת קרשטינו.

"היא סבורה, כי חובה על החברה הישראלית להכיר מקרוב את חבריה עם הצרכים המיוחדים, להיות אתם בקשר ולהתחבר אליהם. "למשל, הייתי מציעה לכלול את מחאת הנכים כתוכנית לימודית חובה בבתי הספר, כדי שכל תלמידי ישראל יכירו את חברי האוכלוסייה הזאת, ויבינו את הזכות החברתית שלהם, על מה הם נלחמים", אומר קרשטינו.

בבית הספר המכיל, תוכנית הליבה של משרד החינוך תילמד בצורה שונה מאשר בבתי הספר הרגילים. תוכנית הלימודים במקום תתבסס על ארבעה עקרונות: הכלה חברתית, הכלה פדגוגית, הכלה ארגונית והכלה פיזית. המרחבים החינוכיים יכללו בתוכם מטבח, חדר אומנות, תיאטרון, מרכז חקר ולמידה, מקום התכנסות, ועוד.

"למשל, במטבח, מלמדים את התלמיד מתכון מסוים. באמצעות המתכון, התלמיד לומד קריאה, כתיבה, הבעה, חשיבה, חשבון ויצירה", אומרת קרשטינו. "על כל 13 תלמידים תהיה מחנכת, ולכל תלמיד תהיה תוכנית אישית, שתעודד מצוינות בהתאם ליכולתו".