צביקה אברהמי | צילום: איתמר רותם

ההכרזה של הועדה לתשתיות לאומיות לפני כחודש הפתיעה רבים מתושבי חדרה שהפכו מודעים לכך שבניית שדה התעופה במזרח העיר, במקום השדה בהרצליה, הוא עתה עניין ריאלי בר-ביצוע שהממשלה תשאף להקים.

אתמול דיווחנו כי השר משה כחלון הקפיא לעת עתה את קידום התוכנית, שתחזור לועדת התשתיות, אך האיום לא הוסר כליל ומהווה דאגה גדולה אצל רבים מתושבי העיר ובמיוחד אצל תושבי שכונת בית אליעזר, השכונה הגדולה בעיר, שתושביה יהיו הסמוכים ביותר לשדה התעופה במידה ואכן יקום.

אחד מהתושבים הללו הוא צביקה אברהמי, שבעברו עבד כמנהל מוסך ותחזוקה בשדה התעופה בהרצליה ומכיר את הבעיות ששדה מסוג זה מייצר.

בדיונים בקבוצות הפייסבוק השונות רבים מהתושבים מודאגים בעיקר מבעיות הרעש שיגרמו המטוסים בשדה במעבר מעל הבתים, אך בראיון בלעדי ל"מיינט", מספר אברהמי על בעיות נוספות הקיימות בשדה אזרחי קטן, כפי שהיה בהרצליה וכפי שאמור לקום בחדרה.

איזה סוגי מטוסים יש בשדה תעופה אזרחי קטן כמו בהרצליה?

"בשדה בהרצליה יש מטוסים חקלאיים, מסוקים, מטוסים של לקוחות פרטיים שהיו במגוון גדלים ומטוסים קטנים יותר ללימוד טיסה".

שדה התעופה הרצליה | צילום: אורי, ויקיפדיה

איזה בעיות אפיינו את השדה בהרצליה?

"עניין הרעש זה עוד בעיה שולית, אני קודם כל מסתכל על הבעיה הבטיחותית. אני זוכר מספר תקלות בהמראות של מטוסים, שהם נחתו בסמוך לבתים. במיוחד זה יכול לקרות אצל בתי הספר לטיסה,  בשדה התעופה בהרצליה היו מספר בתי ספר לטיסה והרבה מאוד מתלמדים.

"שהמתלמדים טסו את טיסת הבכורה שלהם, בגלל ההתרגשות, אז לעיתים היו בעיות גם בנחיתות שלא היו מדויקות. בעיית הרעש כן באה לידי ביטוי בעיקר בגלל ריבוי התלמידים של החברות השונות ללימוד תעופה שהיו בהרצליה. מצב זה גרם לכך שהיו הרבה מאוד המראות וטיסות קצרות בסביבה, דבר היצר מצב רעש כמעט תמידי באזור".

בעיית הבטיחות היא בעיקר בגלל בתי הספר לטיסה?

"לא רק, לעיתים יש בעיות במטוסים הנובעות מתחזוקה לקויה. זה מאוד יקר לתחזק מטוס, גם שהוא עומד, ולעיתים על מנת לחסוך, במיוחד במטוסים ששייכים ללקוחות פרטיים, רמת התחזוקה שלהם היתה בעייתית עקב העלות והפיקוח על כך היה רחוק מלהיות מושלם, כך שגם במטוסים כאלו, התגלו לעיתים בעיות.

"בשלב ההמראה, שם המטוס צריך את כל כוח המנועים, יכולות לצוץ בעיות ולסכן באופן מיידי את המטוס וכמובן את אזור שמעליו הוא נמצא. אני לא יודע איך זה מתנהל כיום, אבל בתקופה שלי, היה זלזול בתחזוקת המטוסים הפרטיים בגלל העלות וזה גרם להרבה תקלות".

מה לגבי מטוסי הריסוס?

"יש את העניין של המטוסים החקלאיים שנושאים חומרי ריסוס, מניסיוני החומרים האלו רעילים וכמעט תמיד מטפטים מטה, גם האחסון של החומרים בשדה התעופה הוא בעייתי ויכול לגרום לזיהום אוויר. כשאני גרתי בעבר בסמוך לשדה התעופה בהרצליה, כמעט כל בוקר שהייתי  קם, הרכב שלי היה מכוסה בטפטופים של חומרי ההדברה.

"בזמנו השתמשו בחומר חזק מאוד ואני ארגנתי שביתה בחברת התעופה, שאנחנו לא מוכנים לעבוד יותר עם החומר הזה, כי הוא מסרטן בוודאות. אני לא יודע באיזה חומר משתמשים כיום אבל אני זוכר שברגע שהמטוסים חזרו מטיסת ריסוס, שטפו אותם עם מים, ואז שאריות החומר שנשטף מהמטוס גרם לסירחון נוראי. זה ריח חריף באוויר שגרם למספר אנשים סחרחורות וכאבי ראש.

מטוס מעל חדרה (צילום: איתמר רותם)

"בניגוד להרצליה, בחדרה אנחנו נמצאים קרוב לאזורי השדות, אז מטוסי הריסוס יחוגו מעל השדות הסמוכים לאזורי המגורים, בגובה נמוך ובאור הראשון של הבוקר כי אלו הן השעות הריסוס הקבועות. באופן אישי אני מקווה שהייעוד של השדה, בניגוד לשדה הרצליה, לא יכלול בו מטוסים חקלאיים".

האם לדעתך שדה התעופה, במידה ויקום בחדרה, יכול לשמש כמקום עבודה לתושבים רבים?

"אני לא מאמין שהוא יוכל לשמש להרבה מקומות עבודה, אני סבור כשהחברות התעופה יעברו לחדרה, הן יעברו יחד עם האנשים שלהם כי בסה"כ הרצליה קרובה לחדרה וגם ככה, יש הרבה עובדים שעבדו בהרצליה וגרים בשרון בסמיכות יחסית לחדרה. אולי יתווספו מעט מאוד מקומות עבודה, אבל אני לא רואה בשדה כנכס כלכלי לעירייה מלבד האפשרות לגבות ארנונה על המקום".