העבודות באיזור גשר אולגה וכביש 2 |צילום: איתמר רותם

אמירי גן, קצא"א (חברת תשתיות צינורות הגז), נתיבי ישראל ועיריית חדרה, אלו ארבעת הגורמים המרכזיים המעורבים עתה בפרשת סלילת הכביש הזמני בין קניון מול החוף לכביש 2  שכנראה כבר לעולם לא יהיה פעיל כפי שתוכנן.

כבר נכתב רבות על המאבקים סביב הכביש הזמני שרבים ראו בו גם כפתרון שיוריד עומס בתנועה ובכניסה לעיר, ימנע את כניסת המשאיות וישפר את הבטיחות להולכי הרגל. אך ככל שהפרשה מתגלגלת בבתי המשפט, מתגלים פרטים חדשים ומטרידים על חוסר התיאום בין הגופים.

נתחיל מהסוף. רק ביום שלישי (31.7), לאחר פגישה בין מנכ"ל עיריית חדרה למנכ"ל נתיבי ישראל, הצליחו עיריית חדרה ונתיבי ישראל להתגבר על המשבר ביניהם שהחל עוד בינואר 2018.  

בתוך כך, במכתב שהגיע ליידי "מיינט", כותב מנהל אגף צפון בנתיבי ישראל אל מהנדס העיר חדרה דאז נועם גרייף, שנתיבי ישראל אמנם אישרה סלילת כביש זמני אבל זאת רק בתנאי שעיריית ‏חדרה מתחייבת ‏לסגור ‏את ‏הכביש ‏תוך 30 יום מעת ‏העברת‏ דרישה של נתיבי ישראל. כיום, נתיבי ישראל מוכנה להתחיל לעבוד ובמכתב מינואר הדגישה כי במידת הצורך היא מבקשת "לפעול לאלתר לעצירת כל עבודה במרחב הנ"ל, בכדי לאפשר את ביצוע עבודות העתקת קווי הדלק במידי".

בנתיבי ישראל טוענים כי לא ראו שום התקדמות בפירוק הכביש ואף נסלל כביש המשך על ידי אמירי גן מבלי שהעירייה הצליחה לעצור מבעדם.  ובנוסף, הוצא על ידי שופט לבקשת אמירי גן צו הפסקת העבודה באזור הכביש הזמני. הדבר הוביל לכך שקבלנים של נתיבי ישראל, להם שולם כסף, אינם יכולים לעבוד כשמצד שני, שינוע הקבלנים על כל הכלים הכבדים לאזור אחר בארץ כרוך בתהליך כלכלי יקר מאוד.

הכביש המחבר כולל תאורה ומדרכות | צילום איתמר רותם

מנכ"ל נתיבי ישראל שלח מכתב זועם שהאשים את עיריית חדרה בהתנהלות תמוהה שבסופו של המכתב איים המנכ"ל על העירייה שאם לא ימצא פתרון במהרה הוא ישנע את הקבלנים שלו לאזור אחר. כיוצא מזה, פרויקט הרחבת גשר אולגה ובניית מחלף הקבע יידחה. לאחר הפגישה שהתקיימה ביום רביעי בין נתיבי ישראל למנכ"ל עיריית חדרה יעקב זיגדון, נראה שהצדדים הגיעו להסכמים חדשים ביניהם, פתחו דף חדש והמשבר הזה חלף לעת עתה.

למה כל התסבוכת?

באמירי גן , מבעלי קניון מול החוף טוענים שאת מקטע הכביש שהם סללו מעל צינור הגז של קצא"א הם סללו באישורה של קצא"א.

בעיריית חדרה טוענים כי הם כלל לא צד במאבק המשפטי. בעירייה הפנו את "מיינט"  למהנדס העיר דאז נועם גרייף, שאמר לנו שאת הכביש מהקניון ועד לנקודת הצינור הגז העירייה סללה באישור מלא מנתיבי ישראל. העירייה נעצרה עם הסלילה לפני צינור הגז כי לא הגיע האישור מקצא"א, ומי שסלל מעל הצינור הגז  זו חברת אמירי גן.

בנתיבי ישראל טוענים כי אמנם נתנו לעירייה אישור כביש זמני, אך זאת בתנאי שברגע שיודיעו לעירייה כי הם מוכנים להתחיל לעבוד, על עיריית חדרה לפרק את הכביש הזמני תוך 30 יום. בנתיבי ישראל הודיעו כבר בחודש ינואר 2018 לעירייה כי הם מוכנים לתחילת התקדמות העבודות במחלף הקבע, אך לא רק שהכביש הזמני לא פורק, לא נעשתה אכיפה במקום, כך על פי החברה, ולא נמנעה המשך סלילת הכביש מעל צינורות קצא"א.

קטע הכביש שקצא"א הרסו. צילום איתמר רותם

בקצא"א אומרים כי אמנם המאבק המשפטי שלהם הוא אך ורק נגד אמירי גן שסללו בפיראטיות וללא אישור לכאורה כביש מעל צינור הגז, אך הם תמהים על התנהלות עיריית חדרה. "מדוע, מלכתחילה הם התחילו לסלול את הכביש הזמני אם לא היה להם את האישור שלנו? גם אם היה לעירייה את אישור מנתיבי ישראל לסלילה, אנחנו כקצא"א לא נתנו את האישור למעבר מעל צינור הגז, שבכל מצב הכביש יהיה חייב לעבור מעליו. חבל על המיליונים מהכסף הציבורי שהושקעו בכביש שלעולם לא יהיה פעיל".

"מיינט" פנה לעיריית חדרה כדי להבין כיצד החל המשבר מול נתיבי ישראל. בעניין זה הפנו מהעירייה אל נועם גרייף, מי שהיה מהנדס העיר החדרה דאז ובראיון בלעדי עם גרייף שאלנו אותו סדרת שאלות לגבי פרשת הכביש והסכסוך עם נתיבי ישראל.

עוד בחודש ינואר 2018 ביקשו נתיבי ישראל מהעירייה להפסיק לעבוד במתחם, מדוע נסלל הכביש?

"כל פרויקט ההתחברות לכביש 2 תואמה מול נתיבי ישראל, כל מה שסללנו היה באישור נתיבי ישראל  כלומר מהקניון ועד קווי קצא"א שזה גם שטח שיפוטי של העירייה, השקענו בזה מאות אלפי שקלים. המטרה של הכביש הזמני היא חשובה ביותר לכל הצדדים, מבחינת העירייה, להסיט את תנועת המשאיות המאוד מסוכנת מהעיר ישירות לאזור העבודה של המחלף. כמות נפגעי תאונות הדרכים מאופניים והולכי רגל גבוהה מאוד בחדרה וכניסת עשרות משאיות לעיר כדי להגיע למתחם העבודה אל המחלף, אל מתחם התחבורה העתידי, אל הקניון, מסכנת את תושבי העיר, אז בהחלט הייתה לכביש הזה חשיבות בטיחותית מהמעלה הראשונה".

אז אם כך מדוע הכביש לא נפתח בסוף?

"במרתון של תכנון הכביש, אנחנו הגענו עד הקילומטר האחרון ואז הרימו לעירייה את האמברקס. נתיבי ישראל אישרו כבר את הפתיחה ומי שנעמד על הרגליים האחריות שלא לאשר זו הייתה חברת קצא"א, כידוע הייתה להם בעיה עם האישורים של הסלילה מעל קו צינור הגז שלהם שקבור ממזרח בסמיכות לכביש, קצא"א  שלא רצתה לקחת סיכונים לאחר האסון שקרה להם ב2011 בנחל צין  בדרום שצינור שלהם נפגע וזיהם אזור שלם".

נועם גרייף (צילום: באדיבות עיריית חדרה)

מי סלל את מקטע הכביש מעל צינורות קצא"א?

"העירייה לא סללה את מקטע הכביש מעל הצינור של קצא"א, מה שסללנו היה אך ורק ברישיון וזה בדיוק  עד לקו הצינור ולא מעליו, שם עצרנו וחיכינו לאישור, מי שסלל מעל הצינור הייתה חברת אמירי גן".

כלומר חברה פרטית החליטה לסלול כביש על דעת עצמה? מדוע העירייה לא עצרה את העבודות?

"כן, אמירי גן  טוענים שהיו להם את האישורים מקצא"א, אינני יודע וזה יתברר בבית המשפט, אבל לעירייה לא היה שום יד ורגל בעניין.  חשוב להבין שלעירייה יש שטח של 54 אלף דונם, כמעט כמו ת"א, ויש  רק שישה פקחים שמתמחים בעיקר בעברות בנייה, לעניות דעתי, למרות שאני לא בקיא בפרטים, הכביש הזה של אמירי גן נסלל בלילה, די בהיחבא. הפקחים לא עובדים באמצע הלילה. יתרה מכך, חד משמעית העירייה הזהירה את אמירי גן שלא לגעת באזור מעל צינורות הגז".

נתיבי ישראל: בטוחים כי מנכ"ל עיריית חדרה, יעקב זיגדון, יפעל לטובת תושביו

בנתיבי ישראל ביקשו להגיב לדבריו של מהנדס העיר לשעבר: "כחברה הלאומית לתשתיות תחבורה של ישראל אנו רואים עצמנו מחויבים לרווחת משתמשי הדרך בלבד. לפיכך החברה נמנעת משיח לא מקדם וכזה שלא יכבד את אומרו- מהנדס העיר. אנו בטוחים כי מנכ"ל עיריית חדרה, יעקב זיגדון, יפעל לטובת תושביו והדברים יסוכמו בצורה מסודרת בפגישת העבודה שנקבעה בסוף החודש אצל מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ".

לאחר הפגישה ביום רביעי מול מנכ"ל העירייה, בנתיבי ישראל כבר נשמעו הרבה יותר אופטימיים והוסיפו: " "אנו מברכים על כך שהאינטרס הלאומי ככלל ושל תושבי האזור בפרט גבר על המחלקות,  בזכותו פרויקט תת"ל 31 להרחבת כביש 2 יימשך כמתוכנן, לרבות בניית מחלף אולגה החדש".

גם בחברת "אמירי גן" ביקשו להגיב לדבריו של מהנדס העיר לשעבר גרייף ומסרו: "מהנדס העיר הוציא מכתב לחברת אמירי גן , רכבת ישראל ונתיבי איילון שהחל מ ה 1/3/18 לא ניתן יהיה להכניס משאיות דרך הכניסה הראשית לעיר עקב ריבוי תאונות דרכים ולאור העובדה שחדרה מובילה בראש את טבלת תאונות הדרכים בהן מעורבות משאיות בכל הארץ.

"עקב כך אישר לנו להיכנס עם משאיות וכלים כבדים אך ורק מהירידה הזמנית ובלבד שנטפל בכל האישורים מול קצא"א ונתיבי ישראל על מנת לאפשר את פתיחת הכביש ואכן התקבלו כל האישורים מקצא"א ונתיבי ישראל לרבות אישור סימולציה מנתיבי ישראל שזהו אישור שמקביל לטופס 4 בבניין מגורים . יום לפני פתיחת הכביש אנשי קצאא הופיעו ב2 בלילה כגנבים והרסו את הכביש ולמחרת בבוקר רצו לבית המשפט להוציא צו מניעה לפתיחת הכביש.

"בימים אלו בית המשפט המחוזי, לבקשת חברת אמירי גן הוציא צו הפסקת עבודה לנתיבי ישראל ולקצא"א לעצירת כל העבודות באזור החיבור לכביש 2 עקב ביצוע עבודות ללא היתר בניה מחוץ לקו הכחול של תת"ל 31 תוך פלישה בניגוד לחוק למגרשים פרטיים וכל זאת על ידי הצגת סיכום פגישה עם משרד התחבורה שלכאורה מאפשר להם לבצע את האמור.

במהלך הדיון התברר מעבר לכל ספק שפרוטוקול הישיבה שהייתה במשרד התחבורה יחד עם נועם גרייף מהנדס העיר זויף ושונה והוצג לבית המשפט ועיריית חדרה".

בדוברות קצא"א לא נשארו אדישים להאשמות של אמירי גן וביקשו למסור: "קצא"א, האחראית לאספקת נפט גולמי לבתי הזיקוק, דואגת בראש ובראשונה לבטיחות תושבי חדרה, כמו גם לכל תושבי ישראל, והיא לא אפשרה ולא תאפשר בעתיד ביצוע עבודות בסמוך לקו הדלק שמהוות סיכון לשלמותו. סלילת הכביש על ידי אמירי גן נעשתה, תוך סיכון של תושבי חדרה וזאת כדי לקדם את טובתו האישית של הקבלן וללא כל אישור של  קצא"א ותש"ן. הדבר הובהר היטב גם בבית המשפט. קצא"א התנגדה לסלילת הכביש הפיראטי, ומעולם לא סיפקה כל אישור להקמתו. מהנדס העיר לשעבר מכיר את הפרטים היטב, כמו גם את סירובה של קצא"א ותש"ן לכל מהלך שעלול לסכן את שלמות הצינורות – עמדתה זו של קצא"א הובהרה למהנדס העיר מספר פעמים אך לצערנו הנ"ל בחר להתעלם מכך – ואנו מדגישים בשנית שבפעולתו זו סיכן סיכון מיותר את בטיחות תושבי חדרה תוך שסכום של 6 מיליוני ₪ כספי ציבור שהושקעו בסלילת הכביש הפיראטי ירדו לטמיון.

כל טענה אחרת הינה משוללת כל יסוד ושקרית, ולא תהיה זו הפעם הראשונה בה נוקט הקבלן וגורמים נוספים, בדרך השקר, כפי שגם נקבע בבית המשפט לאחרונה. קצא"א היא שער האנרגיה של ישראל, וכזו חובתה לדאוג לכלל תושבי ישראל, ולא לקדם קניון של קבלן יחיד".