אם לא די בתוכנית הותמ"ל המתוכננת להיבנות במזרח בית אליעזר ומעוררת אנטגוניזם כבד ברחבי העיר, כעת נראה כי גם שדה תעופה אזרחי, מתוכנן לצד שכונת הותמ"ל.

על פי מסמך דברי ההסבר מה-19.7.18, שיוגש בישיבת ההסבר בות"ל ביום שני הבא (30.7) בנושא תת"ל 74 (סקר אתרים ובחירת  אתר מועדף להקמת שדה התעופה חלופי לצורכי תעופה כללית) - חדרה מזרח, היא החלופה המצויה במקום הראשון. 

"בחינת המיקרו מצביעה על אתר חדרה מזרח, כעל האתר המועדף. יודגש כי אתר זה בכל שלב של בדיקה, היה באחד משלושת המקומות  הראשונים", מסקנת המסמך המסכם.

מטוס קל מעל חדרה (צילום: איתמר רותם)

כזכור, החיפוש אחר אתר לשדה תעופה אזרחי, נולד מתוך הנסיבות לפיהן שדה תעופה הרצליה  עתיד להפסיק את פעילותו תוך זמן קצר ועפ"י המסמך המסכם , במקביל צפוי גם שדה התעופה 'דוב הוז' להפסיק את  פעילותו. כך שבכל תחום פעילויות התעופה כמו: לימוד טיס, טיסות חקלאיות, מוניות אוויר, טיסות צילום אוויר וכיבוי אש, יווצר ואקום.

מטרת תתל 74 היא סקירת אתרים מועמדים להחליף את הרצליה ות"א, בחינת חלופות ובחירת אתר מועדף  להקמת שדה תעופה לתעופה הכללית בישראל במרחב שבין נבטים  בדרום למגידו בצפון . הרשימה הראשונית, כללה 45 אתרים פוטנציאלים. לאחר, ניפוי וגריעה  של אתרים מסיבות של חוסר זמינות אווירית מלאה או חלקית, או אתרים בסתירה עם תוכניות הפיתוח  והבינוי המצויות בשלבי תכנון מתקדמים , הומלצו 14 האתרים: מגידו, הבונים, ג'אסר א זרקה, קיסריה, חדרה מזרח, גאולי תימן, בית הלוי,  עין ורד, תל יצחק, חרוצים, איל/טירה, שדה תימן וערד.

לאחר דיונים נקבע שמתוך ה14  אל שלב בחינת המיקרו יעפילו רק 3  אתרים: חרוצים, בית הלוי וחדרה מזרח. לאור זאת הוחלט על ביצוע בחינת רגישות ובחינת מאקרו  חוזרת ומלאה שהושתתה על מתן ציונים חדשם לאתרים. יש לציין כי בתווך, מועצת עמק חפר, ניהלה מאבק עיקש כנגד חלופת בית הלוי כאלטרנטיבה. בחדרה, הדפה העירייה את הרעיון שיוקם שדה תעופה בעיר, והבהיר כי תתנגד לו.

השטח במזרח חדרה עליו מתוכנן שדה התעופה | צילום: שירות מיינט

אבל  בתת"ל התקדמו עם הבדיקות ובמקביל, לקידום בדיקת הרגישות , נערכה בדיקת היתכנות  לאתר חדרה מזרח, יחד עם משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ועם חברת חשמל . עפ"י המסמך :"  לאחר בדיקה מעמיקה הומלץ כי הפתרון יישען על שינוי תוואי רצועת החשמל . שינוי זה יכלל במסגרת התוכנית המפורטת לשדה התעופה."  נכתב.

רון שגן, ממובילי המאבק כנגד הותמ"ל ומתנגד לשדה התעופה, מסר: "ביום שני הקרוב תתכנס הות"ל לדיון והכרזה על פי סעיף 77 לחוק התכנון, על החלופה המועדפת שהיא חדרה. איננו מתבלבלים לרגע  חדרה אינה מתאימה כלל להקמת שדה תעופה אזרחי ובפרט מבחינת הפגיעה בתושבים בהיבטי רעש והפגיעה המשמעותית בסביבה.

"מבחינתנו פעולת הות"ל היא בבחינת 'גניבת סוסים' מבלי לאפשר לציבור ונבחריו מספיק זמן להגיש התנגדויותיהם והסתיגויותיהם בהתאם. אני פונה לחברי מועצת העיר ולציבור בחדרה  ולאמר שזו שעת מבחן לכולנו , ראוי שנניח בצד חילוקי דעות כאלה או אחרים לטובת מלחמה משותפת ברעה החולה הזו". 

מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "אין ספק כי הועדה לתשתיות לאומיות מבקשת לעשות מחטף בכל הקשור להקמת שדה תעופה במזרחה של העיר חדרה. הליך מימנו עולים ריחות פוליטיים עזים.  

"עיריית חדרה הצטרפה לבג"צ יחד עם המועצות מנשה, עמק חפר, לב השרון, כפר יונה ועיריית טירה וביקשה להקפיא לאלתר את ההליך התכנוני הנוגע לקידומה של תכנית לתשתיות לאומיות להקמת שדה תעופה בתחומה. בית המשפט קבע שהעתירה מוקדמת היות שטרם נקבע כי חדרה היא יעד להקמת שדה התעופה.

"הדו"ח המקצועי מבחינת חלופות טרם הועבר לעירייה ולכן, אנחנו פועלים בכל הדרכים העומדות לרשותנו, כדי למנוע את הניסיון הזה.מצד אחד המדינה מקדמת תמ"א ארצית לגבי הקמת שדות תעופה ומצד שני היא מקדמת תוכנית של 6000 יחידות כאשר מעליה ולידה היא מבקשת להקים שדה תעופה.  זהו תהליך מקביל וסותר אחד את השני ועולים מימנו ריחות פוליטיים עזים וחמורים.אנו פועלים בשיתוף פעולה עם כל הרשויות הסמוכות אלינו. היום, שלישי, יצא מכתב דחוף וחמור למר זאב ביילסקי יו"ר הועדה לתשתיות לאומיות, שבו אנו דורשים, יחד עם המועצה האזורית מנשה, לדחות את המועד המתוכנן לדיון בנושא ולקבל התייחסות תוך 48 שאחרת נאלץ לפנות לבית המשפט".