רחוב ביאליק בחדרה. ציר מרכזי ועמוס (צילום: איתמר רותם)

אלפי דירות חדשות, חיבור השכונות המרוחקות, הכפלת מספר תושבי העיר ושיפוץ המרכז הישן, כך, על פי התוכניות, תיראה חדרה בעוד כ-20 שנה.

על פי תוכנית המתאר של העיר, שאושרה בשנת 2014, עד שנת 2035 צפויים להיבנות בעיר עוד 25 אלף דירות. אם תצא לדרך גם תוכנית הוותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמים מועדפים) הנתונה במחלוקת, לבניית עוד 6,000 דירות, יתווספו לעיר 31 אלף דירות בסך הכל, וגם מספר התושבים בעיר צפוי להכפיל את עצמו.

אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון ארוך טווח בחברה להגנת הטבע, מסביר כי על פי תוכנית המתאר, רוב מתחמי הפיתוח הם באזורי מערב העיר ובמרכזה. "תוכנית המתאר גם קבעה את קצב הפיתוח ואילו מתחמים יפותחו קודם", הוא מסביר. "ואולם, אם תוכנית הוותמ"ל תהפוך למציאות, המתחם המזרחי בתוכנית יפותח ראשון, משום שהעיר אינה יכולה לפתח מתחמים רבים בוזמנית".

רקמת חיבור

תוכנית המתאר של חדרה נותנת מענה לבעיה התכנונית שהעיר סובלת ממנה ונקראת במונחים מקצועיים "דילוגי צפרדע", קרי: העיר בנויה משכונות שמנותקות יחסית ואינה מאוחדת כמקשה אחת — "גבעת אולגה מעבר לכביש מספר 2, מרכז העיר ושכונת בית אליעזר במזרח", מסביר זנזורי.

"תוכנית המתאר זיהתה את הבעייתיות הזאת ונתנה מענה לכך. הפתרון המוצע הוא בנייה בכל המקומות שיש בהם 'חורים', כדי שכל חלקי העיר יחוברו, למשל מתחמי בנייה מדרום ומצפון לשכונת בית אליעזר, כדי לחבר את השכונה למרכז העיר. בדרום העיר מדובר בבניית 5,000 דירות. בצפון ייבנו 950 דירות, ובמערב 3,200 דירות, כלומר שכונת בית אליעזר תוקף במתחמי דיור".

רחוב הנשיא בחדרה. "צריך לשמור על הישן כשבונים את החדש" ׀ צילום: אלעד גרשגורן

המשמעות היא שהעיר יכולה לעמוד בביקושי הבנייה, ומכאן שאין צורך מידי בתוכנית לבניית עוד 6,000 דירות במזרח בית אליעזר?

"חדרה היא עיר שמפיקה כ-1,000 דירות בשנה. היא עומדת בביקוש, ותוכנית המתאר שלה מספקת פתרונות של ממש. הבעיה היחידה בעיר היא שכמעט אין אדמות מדינה, אלא קרקעות פרטיות.

"אבל זה לא מורגש, כי בעלי הקרקעות כאן רוצים לפתחן. יש בארץ קרקעות מרובות בעלים, וזה חסם גדול מאוד לבנייה, אבל בחדרה אין בעיה כזאת, כי האזורים כל כך מבוקשים שזה כדאי מאוד כלכלית לבעלי הקרקעות".

מה בנוגע למערב העיר — גבעת אולגה, עין הים וקדמת ים — איך השכונות יחוברו לעיר אם כביש מספר 2 מפריד ביניהן?

"חדרה איננה היחידה במצב הזה. כך גם קורה בנתניה ובראשון לציון. היום כבר אין תוכניות כאלה, שחותכות עיר בכביש מרכזי כמו כבישים מספר 2 או 4. אפשר לפתור את הבעיה באמצעות יצירת יותר גשרים להולכי רגל וקישוריות גדולה יותר. העיר גדלה ויוצאת מחוץ לכביש הראשי, ויצטרכו למצוא פתרונות כמו שיקוע הכביש, שהוא פתרון יקר, אבל נדמה שבעתיד לא יהיה מנוס ממנו".

התחדשות המרכז

על פי התחזית של זנזורי, המסתמכת על תוכנית המתאר העירונית, עתיד העיר מצוי בעיקר בהתחדשות עירונית במרכז העיר. "בבסיסה של עיר צריכה להיות בנייה של רביקומות, עניין שיש לו השפעה ישירה על איכות השירות לתושב למשל ועל פתרונות תחבורה. עיר משמעה שהכל יהיה במרחק הליכה, יותר תחבורה ציבורית ופחות כלי רכב. כמובן, יישארו בה אזורי הפרוורים השקטים, אבל לא במרכז העיר".

לדבריו, שכונות פרוור בלב העיר מעכבות את התפתחות העיר, ובכלל זה את כל השירותים הניתנים בה. "כנראה לא נוכל להמשיך בסגנון הבנייה הזה, לא רק בגלל שנגמרות עתודות הקרקע מחוץ למרכז, אלא גם כי זה מוביל להרבה בעיות כמו פקקים ונזקים כלכליים שנובעים ממשבר תחבורה שיש לנו היום ועולים למדינה המון כסף.

שכונת בית אליעזר. "תוכנית המתאר זיהתה את הבעייתיות" | צילום:  אסף פרידמן

"העתיד יהיה לכיוון התחדשות עירונית. היום מחירי הפרויקטים הללו יקרים, ויש צורך בפתרונות שהמדינה תציע לא רק מבחינת כדאיות כלכלית, אלא גם שהמבנים להתחדשות יהיו יותר מאוזנים מבחינת גובהם והצפיפות שלהם".

המרכז הישן והחבוט של העיר, כמו רחוב הנשיא, רחוב רוטשילד ורחוב הרברט סמואל, שהם לב העיר, יחודשו?

"חדרה היא אזור ביקוש. היא נחשבת לאזור מבוקש מאוד למגורים בשנים האחרונות והיא בעצם הסמן הכי צפוני לביקושי מגורים. היא קרובה יחסית לתל אביב, התחבורה הציבורית שלה סבירה, מחירי הדירות סבירים בהשוואה למרכז, ויש לה רצועת חוף.

"לדעתי, כעת זה תור הזהב שלה, והשאלה היא רק כיצד היא תתפתח ואם התושבים הוותיקים במרכז ימשיכו לקבל מה שהם צריכים לקבל. צריך לשמור על הישן כשבונים את החדש. הבעיה בתוכניות חדשות שהן מביאות בחשבון תושבים חדשים, ולשם גם מופנים רוב המשאבים. העתיד הוא גם בשמירה על הישן ובטיפוחו, כי אין אפשרות אחרת".

על פי התחזית, העיר צפויה להפוך למטרופולין גדולה, ובמסגרתה יוכפלו מספר הדירות ומספר התושבים המתגוררים בחדרה. "אין ספק שהאוריינטציה של העיר תשתנה, כי עיר של 100 אלף תושבים לא דומה לעיר שיש בה 200 אלף תושבים", מבהיר זנזורי.

"לא משנה מה יהיה אופי הבנייה בעוד 20 שנה, בכל מקרה העיר תאבד הרבה מהכפריות שלה, אבל כל עוד היא תעשה את הצמיחה שלה בצורה מדודה ונכונה בהתחדשות עירונית, השינוי יהיה לטובה. בדרך כלל כשקמות שכונות חדשות יש זליגה ממרכזי הערים אליהן, ומרכזי הערים עלולים להיפגע מזה ולהינטש".

ירוק בעיניים

לדברי זנזורי, שמירת השטחים הפתוחים והירוקים בעיר תלוי באופן התפתחותה ופיתוחה של חדרה. "הכל תלוי בפיתוח עצמו ובאופיו, כי גם כשמפתחים בשטחים פתוחים יש מידתיות, וצריך לשמור על מרחקים ברורים מהשטח הפתוח", הוא מסביר.

"הבעיה עם התקרבות העיר לשטחים פתוחים היא לא רק הנגיסה בהם, אלא גם השפעות השוליים ששכונות חדשות יוצרות, ובהן זיהום אוויר, מטרדי רעש ופגיעה אקולוגית בטבע. אפשר למזער את זה בתכנון נכון ולנסות לצמצם את ההתרחקות ממרכז העיר כמה שיותר. צריך להתרכז בהתחדשות עירונית, ואם כבר בונים, אז בשטח פתוח במרכז העיר.

"גם תוכנית הבינוי הארצית חותרת לשם, משום שאין מספיק שטחים וגם כי אף אחת מהערים שלנו לא מתנהגת כמו עיר, אלא כמו הכלאה בין כפר לעיר. נוסף על כך, אם תוכנית הוותמ"ל תצא לפועל בסופו של דבר, היא תנגוס בריאה ירוקה במידה רבה, ומדובר בשטח ירוק שמתפרש על פני 2,000 דונם".

כביש 4. אפשר לפתור את  הבעיה באמצעות  גשרים | צילום:  נמרוד גליקמן

האם העיר צפוייה להיות צפופה כמו תל אביב בעוד 20 שנה?

"היא לא תהיה תל אביב, אבל היא תהיה הרבה יותר צפופה ממה שאנחנו מכירים היום. השאלה איך העיר תתמודד עם השינויים ואיך היא תקבל אותם. חדרה מתפרשת על שטח שיפוט של כ-50 אלף דונם ויש צפי ל-200 אלף תושבים בעתיד. בתל אביב, על שטח שיפוט דומה, חיים כ-450 אלף אנשים".

חברת "גני חדרה" יוזמת ובונה את אחד פרויקטים הבולטים במרכז העיר "גני הנשיא" הממוקם ליד קולנוע חוף המיתולוגי הפרויקט ממחיש באופן קלאסי את השינוי החל במרכז העיר. יקיר יעקובי מנהל השיווק והמכירות של החברה אומר כי "חזון העיר להכפיל את מספר התושבים מבורך וכבר היום רואים איך העיר צומחת ובניינים חדשים מחליפים את הבניינים הישנים כמעט בכל פינה.

"עם זאת אני מאמין שכדי שהעיר חדרה תהיה ערוכה לביקושים גם בעתיד חייבים להמשיך ולפתח את התשתיות והנראות במרכז העיר, בנוסף צריך לענות על הצרכים של הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור למשל על ידי עידוד בניית בנייני משרדים המייצרים מקומות תעסוקה, העלאת רמת החינוך, חיזוק מערך התחבורה הציבורית ויצירת מקומות בילוי נוספים למשפחות, אני מאמין שבשנים הקרובות אנחנו נראה שינויים כאלה מתרחשים גם במרכז העיר ובעיר חדרה כולה".