רוכבים ללא קסדה (צילום: אור ירוק)

90% מהרוכבים שנצפו בחדרה לא חבשו קסדה בעת הרכיבה על אופניים חשמליים, באור עקיבא רכבו 93% מהרוכבים ללא קסדה ובכפר יונה רכבו 92% ללא קסדה.

בקרוב יצאו בני הנוער לחופש הגדול  ולמשך חודשיים יבלו ללא מסגרת ויעבירו שעות רבות מחוץ לביתם, לעתים עד השעות הקטנות של הלילה.

רבים מבני הנוער מתניידים באמצעות אופניים חשמליים, למרות שכלל אינם מכירים את חוקי התנועה שחלים עליהם, בהם החובה לרכב עם קסדה עד גיל 18 ובכל גיל בדרך שאינה עירונית, או האיסור לרכב על המדרכה וכן החוק הקובע שעל אופניים חשמליים מותר לרכב החל מגיל 16. הרכיבה מבלי להכיר את החוק מעמידה בסכנה את אותם הרוכבים ואת יתר משתמשי הדרך שסביבם.

במסגרת שיתוף פעולה בין עמותת אור ירוק ל"קרן עזריאלי" – הפועלת לחיזוק החברה הישראלית, יצאו לאחרונה מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT, לבחון האם רוכבי האופניים החשמליים בישראל רוכבים בניגוד לחוקים שנועדו לשמור עליהם ועל סביבתם. המתנדבים ערכו את התצפיות ב- 114 רשויות ובמהלכן נצפו למעלה מ- 3,200 רוכבי אופניים חשמליים.

הפרמטרים שנבדקו:

>> האם הרוכבים חבשו קסדה

>> האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק

>> האם הרוכבים התעסקו בטלפון הנייד בעת הרכיבה

>> האם הרוכבים צייתו לרמזורים ולתמרורים

>> הימצאות שביל המיועד לרכיבת אופניים במקום

רוכבים ללא קסדה (צילום: אור ירוק)

בין המקומות בהם נעשתה התצפית גם חדרה, אור עקיבא, בנימינה- גבעת עדה וכפר יונה. להלן תוצאות הבדיקה:

חדרה:

  • 90% מהרוכבים לא חבשו קסדה
  • 11% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה
  • 52% מהרוכבים רכבו על המדרכה
  • 30% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים
  • ב-62% מן התצפיות לא נראו שבילי אופניים במקום

אור עקיבא:

  • 93% מהרוכבים לא חבשו קסדה
  • 7% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה
  • 39% מהרוכבים רכבו על המדרכה
  • 54% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים
  • במקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים כלל

כפר יונה:

  • 92% מהרוכבים לא חבשו קסדה
  • 52% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה
  • 44% מהרוכבים רכבו על המדרכה
  • 48% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים
  • ב-44% מן התצפיות לא נראו שבילי אופניים במקום

בנימינה-גבעת עדה:

  • 29% מהרוכבים לא חבשו קסדה
  • 12% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה
  • 65% מהרוכבים רכבו על המדרכה
  • במקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים כלל

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בכדי שהרוכבים יוכלו להישמר מפני הסכנות הכרוכות בשימוש באופניים חשמליים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לחוקק חוק המחייב את כל הרוכבים בחבישת קסדה בכל נסיעה. קסדה היא שומר הראש של הרוכב, היא אביזר הבטיחות החשוב והאפקטיבי ביותר לצמצום פגיעות ראש – שמהוות את הפגיעה הקשה ביותר ואחת השכיחות ביותר בקרב רוכבי אופניים. בנוסף, על מנת לצמצם את כמויות הנפגעים הרשויות המקומיות צריכות לדאוג לסלול עבור הרוכבים שבילי רכיבה שיפרידו אותם מיתר כלי הרכב על הכביש ומהולכי הרגל שעל המדרכה".

על פי נתוני עמותת אור ירוק מתחילת שנת 2018 נהרגו תשעה רוכבי אופניים חשמליים – בשנת 2017 כולה נהרגו שבעה רוכבי אופניים חשמליים. 697 בני אדם אושפזו בבתי החולים בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים במעורבות אופניים חשמליים – שני מאושפזים בכל יום בממוצע, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מכון גרטנר.

עוד עולה מן הנתונים כי אחד מכל ארבעה (28%) מאושפזים בבית החולים לאחר תאונת אופניים חשמליים הוא ילד/נער מתחת לגיל 16, גיל האסור לרכיבה. 175 ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 אושפזו בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים לעומת 199 ילדים שאושפזו בשנת 2016 – ירידה של 12%.