המועצה האזורית עמק חפר הודיעה אתמול כי התוכנית הקמת שדה תעופה חלופי לזה הפועל בהרצליה נכנסה להקפאה.

למועצה האזורית עמק חפר נודע דבר ההקפאה מראיון פרישה שהעניק לאחרונה ראש הות"ל היוצא, אביגדור יצחקי, ובו הצהיר: "הורדתי את הנושא (הקמת שדה תעופה חלופי לזה בהרצליה) מסדר היום. על הציבור להבין כי הנושא כלל לא על הפרק ויש לעשות הרבה מאוד כדי שיהיה על הפרק וגם אז - אני לא רואה את עמק חפר ולב השרון חלק מהעניין". 

הדבר משפיע מטבע הדברים גם על חדרה, נתניה והאזור כולו. הצהרתו של יצחקי הובילה לבירורים נוספים שערכו במועצה מהם עלה כי אכן כרגע הות"ל אינה מקדמת את פרויקט הקמת שדה התעופה.

פגיעה קשה באחד האזורים הפוריים. מפגינים נגד הקמת השדה, צילום: ענת חרמוני

"יחד עם זאת, הפרויקט לא בוטל ואין הכרזה רשמית על ביטולו או על הסרת חלופת בית הלוי", אמרו בעמק חפר. לדברי ראש המועצה האזורית עמק חפר: "בכל רגע נתון הטיפול בתכנית יכול להתחדש כולל באתר בית הלוי, תנובות ואחרים". 

המלצות מטה המאבק שהוקם במיוחד על מנת לטפל בסוגיה לאור ההתפתחויות הן לשמור את המאבק על עצימות נמוכה - אך לא להפסיקו.

"אנחנו עם אצבע על הדופק כי לפי מה שנאמר לנו התוכנית הוקפאה אך לא נעצרה או הוסרה מסדר היום", אומר ראש המועצה. "אנו ממשיכים במיצוב עמק חפר כפארק טבע ירוק כולל הכרזה על פארק הציפורים חפר, עם מרחבים פתוחים ועם אתרים לאומיים כדוגמת אגמון חפר, המצפור, נחל אלכסנדר, על מגוון השטחים הירוקים והאתרים שלאורכו וכן חופי הים. נראה לנו, כמו גם לגורמים האמוּנים על שמירה על הטבע, כי זהו רעיון איום ונורא להקים שדה תעופה באזור שבו חולפים כ-40 אלף שקנאים בשנה ומקננים עוד רבבות בעלי כנף אחרים. אני מאמין ומקווה שגם מוסדות התכנון הגיעו למסקנה דומה. תודה לכל השותפים הנאמנים והמתמידים, לצוות המקצועי ולכל התושבים שנרתמו לסייע כדי לעצור את התכנית. ללא שיתוף הפעולה המדהים וההתגייסות יכולנו להיות במקום הרבה יותר גרוע".

עו"ד חגי אשלגי, ראש מטה המאבק הציבורי, מוסיף כי עדיין קיימת העתירה העומדת תלויה בבג"צ והדיון בה אמור להתקיים בחודש יולי. "אולי אז נדע יותר לעומק מהי סיבת ההקפאה - האם מדובר בביטול התוכנית או רק בהשהייתה. בכל מקרה, נדמה כי השילוב ושיתוף הפעולה בין הציבור ובין המועצה, במאבק העיקש שניהלנו, נתן את אותותיו. לצערנו עוד לא הגענו למנוחה ולנחלה אך ניכר כי המאבק עד כה השיג הישגים. נפעל כדי לשמור ולהעצים הישגים אלה עד הסרה מוחלטת של האיום".

שדה תעופה לגליל?

מאבק ראשי המועצות והתושבים בעמק יזרעאל נגד הקמת שדה תעופה בין־לאומי ברמת דוד נמשך, אלא שהפעם הוא מלווה בניסיון לבלום יוזמה נגדית של ראשי רשויות בצפון, התומכים בהקמת שדה התעופה בגליל.

דאגה לאומית רחבה לעתיד העמק. מפגינים נגד ההקמה להקים שדה תעופה, צילום: דוברות עמק יזרעאל

ראשי הרשויות - בראשות שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות־תרשיחא - שיגרו לאחרונה לממשלת ישראל שני מכתבים, ובהם הם תומכים בהקמת שדה תעופה בין־לאומי משלים לנתב"ג בצפון, מתוך הנחה שמהלך זה יקדם את הצפון מבחינה כלכלית, תעסוקתית ותחבורתית.

מולם התאגדו בשבוע שעבר שלושים ראשי רשויות מהצפון ומהדרום, והביעו את תמיכתם בהקמת שדה התעופה בנבטים שבנגב.

במטה המשותף שנוצר למטרה זו חברים כמעט כל ראשי הערים והמועצות האזוריות בדרום, עם ארבעה ראשי רשויות מהצפון: אייל בצר מעמק יזרעאל, איציק חולבסקי ממגידו, דודי אריאלי מטבעון ועופר בן־אליעזר מרמת ישי.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון וצה"ל פועלים בהתאם להחלטת ממשלה ישראל בדבר קידום שדה תעופה משלים לנמל התעופה בן־גוריון במרחב רמת דוד. באשר לחלופת נבטים, מערכת הביטחון הביעה לאורך השנים את התנגדותה לחלופה זו בשל השלכותיה הביטחוניות כבדות המשקל, ההופכות חלופה זו ללא ישימה".