קטע הכביש שקצא"א הרסו. צילום איתמר רותם

רבים מתושבי חדרה קיוו וחיכו לפתיחת הכביש החדש בסמוך לקניון "מול החוף". מדובר בכביש גישה קטן, נכון לרגע זה, שיעניק כניסה ישירה לקניון מול החוף וילג' אל ומכביש2 (כביש החוף) ובכך גם להקל על עומס הבאים והיוצאים מהעיר.

חלקו של הכביש כבר נסלל, אך נהרס במכוון באישון לילה על ידי עובדי חברת קצא"א (חברת קו צינור אילת-אשקלון).  

מיד לאחר ההריסה התברר, כי הכביש החדש שנסלל עובר מעל צינורות הגז של קצא"א שטמונים באדמה במקביל לכביש החוף. מספר ימים לפני פתיחת הכביש הגיע צוות מהחברה באישון לילה ושבר חלק מהכביש על מנת למנוע בו שימוש.

במקביל הגישו קצא"א בקשה לצו מניעה זמני (ארעי) לבית המשפט על מנת לאסור את השימוש והתיקון של הכביש. בדיון שנערך בין שני הצדדים- קצא"א וחברת אמירי זכרון, יזמית ובעלת מתחם "מול החוף וילג'", קיבל בית המשפט את טענותיהם של אנשי הגז והוציא צו מניעה זמני האוסר על תיקון הכביש ופתיחתו.

כביש הגישה למול החוף (צילום: איתמר רותם)

בקצא"א מבהירים כי אם הכביש היה נפתח, הייתה סכנה לצינורות הגז, במיוחד עם משאיות היו עוברות על הכביש והעומס המצטבר היה יכול אף לגרום לדבריהם לאסון עקב פיצוץ בצינור.

כאמור בית המשפט קיבל את בקשתם לצו זמני על מנת למנוע את תיקון ופתיחת הכביש. מנגד, טענו באמירי גן כי היו להם את כל האישורים לסלילת הכביש. הסוגיה נמצאת כרגע בהליכים משפטיים. אחרי צו המניעה הזמני שהתקבל למניעת פתיחתו של הכביש, מתכוונת קצא"א אף להגיש לדבריה, תביעה ישירה כנגד אמירי זכרון.

המטרה: כביש גישה למתחם להפחתת חשש פגיעה בהולכי רגל

חשוב לציין כי קצא"א הודיעה לחברת אמירי זכרון (תמונה 1) על הפלישה לדבריה, במכתב חריף עם העתק לראש העירייה צביקה גנדלמן (תמונה 2) מיד לאחר סלילת הכביש ואף איימו בנקיטת אמצעים כנגד הכביש שנסלל.

תמונה 1: מכתב ההתראה של קצא"א

-

תמונה 2: מכתב ההתראה נשלחה גם לראש העירייה

אמירי זכרון מצידם טענו כי הם קיבלו את כל האישורים לסלילה, זאת גם  במכתב ששלחו כתגובה למכתבם של קצא"א. ייקח לפחות מספר חודשים עד שתברר תוצאות ההליך המשפטי, אך בינתיים הכביש החדש עומד ללא שימוש. אז מה קרה בין הניצים ומכספי מי נסלל הכביש המדובר -  שנהרס בינתיים?

בדיון שהתקיים בבית המשפט השלום בחדרה בין קצא"א ואמירי זכרון, אמר עורך הדין חובב ביטון, המייצג את אמירי זכרון, לשופט (כפי שנכתב בפרוטוקול הדיון): "הכביש נועד במקור להוות מעין כביש זמני עד לסלילתו של המחלף, המטרה העיקרית הוא כביש גישה. מי שיזם אותו הוא עיריית חדרה והועדה המקומית מתוך צרכים מקצועיים וכמובן שזה תואם עם נתיבי ישראל כצורך אמיתי...ולשאלת בית המשפט, מי שילם לכם? מי הזמין? החברה הכלכלית של עיריית חדרה שילמה לקבלנים של עבודות הסלילה. אנחנו ריכזנו את מערך האישורים הנדרש לצורך. אף אחד לא שילם לנו".

מתוך פרוטוקול הדיון

-

בעיריית חדרה שוללים מכל וכל את הדברים ואומרים כי כלל לא מימנו או סללו את קטע הכביש המדובר. מעיריית חדרה נמסר: "העתירה היא נגד אמירי גן ולא עיריית חדרה.  עיריית חדרה לא סללה ולא מימנה את הקטע המדובר. בבית המשפט כנראה ניתן להגיד הכל אולם העובדות לא מבלבלות את בתי המשפט. עיריית חדרה אינה צד לעתירה".

יש לציין כי החברה הכלכלית חדרה היא אומנם גוף סמך של העירייה אל נחשבת לגוף משפטי נפרד. האם חברה הכלכלית היא זו ששילמה לקבלנים לסלול את מקטע הכביש הספציפי ומי יזם את המקטע הספציפי שבמחלוקת?

מהחברה הכלכלית נמסר בתגובה:

"1.   החברה הכלכלית לחדרה ביצעה, מבצעת ותבצע אך ורק פעולות בכפוף לכל דין, רישיון והיתר נדרשים.

2. החברה הכלכלית לחדרה לא שילמה ולא ביצעה, בעצמה או באמצעות קבלן מטעמה, כל עבודות במקטע שמעל לקווי הדלק בחיבור מכביש החוף למתחם האנרג'י פארק ובכלל.

3. כל טענות אחרות, ככל שנטענו, הן מופרכות וחסרות כל בסיס".

בחברה הכלכלית טוענים כי לא ביצעו או שילמו עבור המקטע. מה שכן, בעמוד הפייסבוק של החברה, עלה בתאריך 18 לפברואר 2018 פוסט בו נכתב: "מתקדמים בהשלמת התשתיות במתחם ה"אנרג'י פארק" ופתיחת קניון "מול החוף" הנמצא על כביש החוף בכניסה לעיר.

לפוסט צורפו 3 תמונות מאזור הבנייה. לשאלה שהעלתה הקוראת הדס (תמונה 3) כתגובה לפוסט: "מאיפה אמורים להיכנס תושבי עין הים לקניון?" ענו בחברה הכלכלית: "ישנם שתי כניסות למתחם לכלי רכב- האחת מכביש החוף והשנייה בתוך העיר דרך גשר אריאל שרון".

-

תמונה 3: התכתבות מתוך עמוד הפייסבוק של החברה הכלכלית חדרה

בחברה הכלכלית מגיבים כאמור ומציינים כי לא שילמו או סללו את הכביש. לעירייה, על פניו,  היה ידוע על הפרויקט סלילת הכביש כשמהנדס העיר הקודם, נועם גרייף, עוד ב18 לינואר 2018, שלח מכתב למנכ"ל נתיבי איילון (תמונה 4) עם העתקים לראש העירייה ומנכ"ל העירייה, המודיע על איסור כניסת משאיות לעיר למטרת בניית מחלף הקבע,  אלא רק דרך אותו כביש זמני מדובר.

-

תמונה 4: מכתב ממהנדס העיר

לעיריית חדרה היה לכאורה אינטרס לקידום הכביש הזמני כפי שמתבטא במסמך (תמונה 5) משנת 2016 בו מודיע מהנדס העיר גרייף למהנדס נתיבי ישראל על כך שעיריית חדרה כבר תכננה ירידה זמנית לכביש 2, מאחר ואת כביש הקבע תבנה נתיבי ישראל והוא אמור להיפתח רק ב-2020. העתק נשלח גם לעודד תורג'מן מבעלי אמירי גן\זכרון.

-

תמונה 5 תכנון עיריית חדרה לירידה הזמנית

פנינו לדובר אמירי גן/זכרון והצגנו בפניו את תשובות עיריית חדרה לנושא – תשובה האומרת כי לעירייה אין קשר לסלילת הכביש על אף מה שאמר עו"ד אמירי גן בדיון בבית המשפט. מאמירי גן לא נמסרה תגובה.  

בעתיד אמור להיסלל כביש הקבע שיחבר בין כביש החוף לחדרה ישירות אל אזור גשר אריאל שרון ויהווה את הכניסה החדשה לעיר.

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו