פקקים באולגה, הצפה בבית אליעזר (צילומים: איתמר רותם ותושבי הרחוב)

 מכת הפקקים    

בשנים האחרונות שכונת גבעת אולגה הנמצאת במערב חדרה, עוברת פיתוח מואץ. מדרומה קמה שכונת עין הים- שדרות מנחם בגין התמלאו בבניינים חדשים, מלון חדש נפתח והמעבר בין מערב העיר למרכזה נותר על גשר צר מאוד. זה בא לידי ביטוי בפקקי תנועה שעושים כאב ראש ל-waze כל בוקר.

רק בשבוע שעבר קיוו תושבי חדרה להקלה בדמות פתיחת מחלף זמני שיקשר ישירות בין כביש 2 לגשר אריאל שרון דרך הקניון החדש ויקל על עומסי התנועה בכניסה הנוכחית לחדרה כלומר הקלה משמעותית על שכונת וויצמן, נווה חיים וגבעת אולגה, אך רגע לפני פתיחת המחלף נהרס מקטע של הכביש על ידי קצא"א בטענה שהוא נבנה באופן פיראטי ועובר מעל קווי דלק.

מה הפתרון? נתיבי ישראל היא זו שתסלול את כביש הקבע שיקשר בין כביש 2 לגשר אריאל שרון, רק שזה ייקח לפחות שנה. הפתרון הנוסף בדמות הרחבת הגשר מעל כביש 2 המקשר בין חדרה לגבעת אולגה ייקח עוד מספר שנים, הרחבתו הגשר לא בסמכות העירייה, אלא בסמכות משרד התחבורה.

פקק ביציאה מאולגה (צילום: איתמר רותם)

מכת דוחו"ת

תושבים רבים ברחבי חדרה מתלוננים שוב ושוב על דו"חות לא מוצדקים שקיבלו אם בחנייה ואם בתנועה. רק השנה חשפנו על תמרור (באחריות המשטרה) שהוצב ללא אישור ובגינו קיבלו מאות דוחו"ת ממשטרת התנועה, סימוני אדום-לבן שנצבעו לא לפי התוכנית המאושרת, דוח"ות חנייה ברחובות פנימיים גם בשבת ואפילו יו"ר האופוזציה הציע להקים צוות עזרה לתשובטת שקיבלו דוחות לא מוצדקים. ומצד שני, אף העירייה התערבה וביקשה מהמשטרה לבטל דו"ח לתושבת העיר שקיבלה בגין תליית שלט  בחלון רכבה "למכירה".

מכת יתושים

זה מעצבן ומגרד באופן אישי. תושבים רבים מתלוננים על מכת יתושים והמפתיע שלא רק בקיץ הם פה, אלא גם בחורף שאנחנו פחות מצפים לבואם, הם עוקצים. זה קורה בלא מעט שכונות, ובשכונת הפארק אף פנו מספר פעמים לעירייה בבקשה להביא מומחה חיצוני שיטפל בבעיה.

הפתרון? חוץ מהפתרונות הקלאסיים שלייבש ולרסס מקורות מים בחצרות וברחובות, אפשר לנסות רשת במרפסת? ספרי או מריחת ג'ל על הגוף, מכשירי ריח דוחה יתושים המחוברים לחשמל הבייתי, אך בפועל, נראה שגם אחרי שואה גרעינית, היתושים יישארו כאן.

זחלי יתושים במיכל בחצר בית. צילום: דוברות עיריית חדרה

מכת הכפשות ברשתות החברתיות וחסימות תושבים

חדרה היא עיר שתושביה פעילים בפייסבוק ובקבוצות הרשת בפרט. הרבה מהתושבים מנצלים את הקבוצות להבעת דעות ועמדות בנושאי העיר אך שחלק מהפוסטים לוו בהכפשות והשמצות ואף גררו תביעות דיבה.

חלק מהתושבים שמתחו ביקורת על התנהלות העירייה בדף הפייסבוק שלה, נחסמו מלהגיב בדף על אף שלדבריהם לא עברו על הנהלים. לכן גם  עתרו בנושא לבית המשפט המחוזי.

מכת תשתיות בשכונות הותיקות

לא צריך לנסוע לפריז-דאקר, כדי להרגיש נסיעת ראלי מהי, אפילו לא לרמת הגולן או להרי מדבר יהודה. יש לנו את זה פה בחדרה, סיבוב קצר על הכבישים ברחובות הנמצאים מדרום לרחוב ביאליק (שכונות אלרם, פאר, שלמה ועוד)- יתנו לכם תחושה דומה. בלא מעט רחובות פנימיים בעיר הכבישים בנויים מטלאים על טלאים. בנוסף, בשכונות כמו בית אליעזר או נווה חיים, בחלק מהרחובות ראשיים אין מדרכות ותושבים מסכנים את עצמם, ולא חסר גם מדרכות קיימות שצריכות שיפוץ כללי, כמו בדוד שמעוני, רחוב ראשי שבו הולכים מאות אנשים ביום.  

מה הפתרון? לסלול מחדש ולבנות מדרכות זאת התשובה הפשוטה,  שתתקל בשאלה- מאיזה תקציב? ישנו וויכוח מתמשך בין תושבים לעירייה על היטלי הפיתוח שמהם צריכים לממן חלק מהתשתית.

מדרכה פגומה ליד כיכר המשטרה (צילום: איתמר רותם)

מכת הבילויים

מסקר שערך מיינט, התגלה באופן לא מפתיע שהתושבים טוענים שאין פה לאן לצאת. בשנים האחרונות גדלה אוכלוסיית העיר בזוגות צעירים שהגיעו מהמרכז ולעיתים, אחרי יום עבודה רוצים לצאת לבלות מבלי חווית הנהיגה המפוקפקת חזרה למרכז. אז נכון, כרגע יש את בר השרלוק כצדיק בסדום.

מה הפתרון? אז השנה יש אור בקצה המנהרה, בימים אלו נפתחות החנויות הראשונות במתחם מול החוף במערב העיר ובמזרח צפון העיר, ניתן לצפות בפועלים הדופקים בפטישים ובונים מתחם רשת בתי הקולנוע בעיר, רק צריך לקוות שלא ידפקו חזק מדי.

מכת האיצטדיון

"שו שו שולמית, חדרה ללאומית" קראו אוהדי הפועל חדרה\אולגה, במשך שנים, אז זהו, כבר לא אקטואלי. במסיבת עיתונאים בפתיחת העונה קיוו היו"ר אורן גולן וראש העירייה גנדלמן לתקוע יתד בלאומית או במילים פשוטות, רק לא לרדת חזרה לליגה א בתום העונה.  

אז העונה לקראת סיום ונכון יש פליאוף לפנינו אבל הפועל חדרה\אולגה בסכנת עלייה לליגת על. לא משנה עם הקבוצה בסוף תעלה או לא, אבל העונה ענתה על כל הציפיות חוץ מהצפייה של האוהדים לחזור ולשחק בתוך חדרה.

הבעיה מוכרת, אין איצטדיון ראוי לליגה הלאומית ובטח לליגת העל בחדרה. את האור בקצרה המנהרה ניתן לראות באישור שנתנה ועדת התכנון והבנייה להקמת אצטדיון מפואר ומודרני, רק שזה ייקח מספר שנים טובות, בינתיים נאלצו האוהדים לנדוד עד למגרש בעפולה הרחוקה למשחקים ביתיים.

מה הפתרון? האצטדיון החדש שיום אחד אכן יקום יענה על הדרישות אך עד אז, למה עד עפולה? כן, לשכור את המגרש בנתניה זה בהחלט יותר יקר, אך לא יהיה מנוס מכך עם הקבוצה תעלה לליגת העל. המרחק הרב עד עפולה, מרתיע הרבה אוהדים מלהגיע באופן עצמאי למשחקים "הבייתים".

איצטדיון חדרה כיום (צילום: לירן טטרו)

מכת ריחות בעין הים

זה לא מריח טוב...זה מה שאומרים לעצמם מאות מתושבי עין הים כמעט כל בוקר שהם מתעוררים או מתקשים להירדם עטופי ריחות אשפה המגיעים לטענתם מהמטמנה הנמצאת ממזרח.  

הפתרון? מבחינת התושבים זה ברור, לסגור את המטמנה, אך בפועל, נוצר ויכוח מר בין העירייה לאיגוד ערים על האחריות לטפל במפגע.

מכת ההצפות

"ונציה זה פה" דיווחו תושבים רבים בימי החורף הגשומים שמערכת הניקוז במזרח העיר קרסה. רחובות שלמים הוצפו ואף נסגרו לתנועה ונזקים נגרמו לבתים. קודם לכן, אף ראש העירייה הודה בפה מלא בפגישה מול תושבים, שאין לעירייה את התקציב לפתור את בעיית הניקוז של העיר בטווח הנראה לעין.

הפתרון? אם אין מספיק כסף לפתור, אז לפחות אפשר לקחת דוגמא משלושת הצעירים שניצלו את המצב באופן מקורי, לצאת לגלישת גלים באמצע הרחוב.

ההצפה בחדרה (צילום: קרן אור רחמילוב)

מכת התחבורה הציבורית

למרות שבסקר התחבורה הציבורית תושבי חדרה נתנו לעיר ציון ממוצע, עדיין נשמעות הרבה תלונות על תדירות הקווים, במיוחד אל הרכבת וממנה מאזורים שונים בעיר וכמובן תלונות על עומסים חוזרים ונשנים ברכבת בבקרים, במיוחד כי הקו העוצר בחדרה כבר לא מתחיל בחיפה אלא בכרמיאל, כך שנוספו לו עוד ועוד נוסעים

הפתרון? לא מחר ולא מחרתיים זה יקרה, אך לממשלת ישראל ורכבת ישראל יש תוכנית גדולה להפוך את חדרה לצומת ראשית של תחבורה בה תתוגבר תדירות תנועת הרכבות, במיוחד המהירות הנוסעות ישירות לת"א וחיפה.