אילנית טהור, סייעת בת 47 מחדרה, החליטה כי לא תצא לפנסיה כסייעת, למרות שאהבה את עבודתה. היא האמינה שהיא מסוגלת ליותר מזה ולכן החליטה לעשות תואר ולאחר מכן הסבה לחינוך.

וכך, בגיל 43, אחרי 13 שנים בהן עבדה כסייעת, החליטה טהור לעשות תואר ראשון בהסבת אקדמאים לחינוך במכללה האקדמית בית ברל.

אילנה טוהר. מסייעת לחינוך | צילום: אלבום פרטי

ההחלטה התעסוקתית שלה אומנם התקבלה,אך החשש מצעד כזה היה מובל. היא מספרת כי חשה לאורך השנים חוויות של אי הצלחות וקשיים בלימודים בתיכון, שם גירדה את ציון ה-60 לטענתה. "הפחד מלמידה בכלל היה לא קל", היא אומרת, "מאוד הפחיד אותי לצאת ללמוד כי לא הייתה לי חווית למידה טובה בחיים. וכשיש לך משפחה ואתה נשוי זו בכלל החלטה מאוד מאתגרת".

טהור קיבלה תמיכה רחבה של משפחה וחברות, עד אשר בסופו של דבר חברה לקחה אותה יד ביד והן נרשמו יחד ללימודי תואר במדעי החברה והרוח בשילוב בית ברל והאוניברסיטה הפתוחה.

"הרבה שנים אמרו לי ללכת ללמוד ולמרות הפחד מהלימודים, גילתי שהשד לא כזה נורא", היא נזכרת. "אפשר להגיד שאני מודל לחיקוי לילדים המתבגרים שלי שראו את אמא שלהם לומדת ועובדת ביחד והם היו מדברים איתי בהערצה בתקופת מבחנים ובעבודות".

היא למדה בפקולטה למדעי החברה והרוח בהתמחות בקרימינולוגיה ובחצי שנה האחרונה של התואר עשתה הסבה לחינוך שם סיימה בציונים של 90.
אילנית מעידה כי עברה תהליך עמוק של שינוי חשיבה וכעת מאמינה בעצמה.

"אני מאוד שמחה על מה שעשיתי, אני במקום אחר הודות ללימודים", היא מסכמת. "הלימודים פותחים את הראש וגורמים לך לחשיבה אחרת. אחרי 13 שנים בהם עבדתי במקצוע, פתאום שמעתי דברים חדשים וקיבלתי ביקורת על דברים שהיו לכאורה ברורים מאליהם. אני גננת יותר טובה עכשיו בזכות הדברים שלמדתי במכללה.

"כל שיעור שאני עוברת, אני ישר הולכת ליישם בגן. הלימודים נתנו לי הסתכלות אחרת על החיים ואני לא מצטערת על הבחירה לרגע. הקורסים היו מאוד מעניינים וכל קורס היה פרקטי ומעניין לגן. אלה קורסים שנותנים לך נקודת מחשבה שונות. דברים כמו מוזיקה ואמנות – ואני אף פעם לא חשבתי שאגע באומנות. מה לי ולאומנות אמרתי? היום אני מעבירה את זה בכיף.

"בשונה מהחבר'ה הצעירים שהיו איתי בתואר, לי היה ניסיון חיים שעזר לי בלמידה, במיוחד שלמדתי תוך כדי עבודה. אני עובדת כממלאת מקום כגננת ובקרוב אני גם אנהל גן. עשיתי דרך ארוכה יותר כי הייתי צריכה להמשיך לעבוד. אני יודעת שיש עוד הרבה סייעות שרוצות אך מפחדות. אני פה בשביל להגיד להם לא לפחד ופשוט לעשות את זה".

תכנית הלימודים להכשרת אקדמאים לגיל הרך במכללה האקדמית בית ברל מכוונת לרכישת ידע עיוני ומעשי בהיבטים התפתחותיים, פדגוגיים ומקצועיים הנוגעים להוראה בגיל הרך, תוך הקניית מיומנויות ההוראה בטווח רחב של גילים. התוכנית כוללת התנסות מודרכת במסגרות חינוך בהם מתחנכים ילדים מגיל לידה ועד גיל 6.

ההתנסות המודרכת חושפת את הסטודנטים למודלים של חינוך והוראה, מאפשרת הכרות עם תכנים, תרבות ואקלים חברתי-רגשי בגן ומזמנת התנסות בהוראה, בחינוך ובארגון סביבה חינוכית לימודית. במהלך ההתנסות מפתחים הסטודנטים מיומנויות לתכנון (פעילויות ונושא לימודי), לביצוע ולהערכה, מיומנויות תקשורת, הקשבה והתבוננות, מיומנות לתיווך ולהנחיה ומיומנויות לתיעוד והערכה עצמית רפלקטיבית.