צביקה גנדלמן מתקבל בעירייה | צילום: איתמר רותם

החייאת הרחובות המרכזיים

בשנים האחרונות סובלים רחובות מרכז העיר מגסיסה מתמשכת. אזורים שלפני כמה שנים היו אבן שואבת לקונים מהעיר ומחוצה לה, כמו רחוב הנשיא, הרברט סמואל ורוטשילד, מתקשים לעמוד בתחרות שמציבים הקניונים ומתחמי הקניות.

ברחוב הנשיא - עורק המסחר הראשי בעיר - נסגרו בשנה החולפת עסקים רבים, והותירו את חבריהם - בעלי העסקים האחרים, נאבקים על הישרדותם.

הנהלת העיר הנכנסת תצטרך לתת את הדעת על מצב סוחרי העיר, שהם חלק בלתי נפרד מהרקמה האורבנית של חדרה. ראש העירייה הנכנס יצטרך לתת את הדעת על ההזנחה ברחובות אלה, על העדר תאורת לילה, ועל הלכלוך שפוגע בחוויית הקנייה ואינו מסביר פנים לקונים.

רחוב הנשיא (צילום: איתמר רותם)

שדרוג שכונות

תנופת הבנייה בשנים האחרונות בשכונות הדגל של העיר, עין הים במערב ושכונת הפארק במזרח, ובנייני היוקרה הדגישו ביתר שאת את הניגוד בין הישן לחדש. ההבדל הגס בהשקעה בין הישן לחדש בעיר מחדש את רגשות הקיפוח של תושבי השכונות הוותיקות, שממילא חשים כמו החצר האחורית של חדרה.

תושבי שכונות בית"ר משני עבריו של כביש דוד שמעוני, וביניהן סלע, רסקו, גזית, יד שמואל וגני אלון, וכן תושבים מגבעת אולגה, משכונת פאר, יוספטל והיוגוסלבים בבית אליעזר, מצאו בבחירות המוניציפליות הללו מענה למצוקותיהם, בקרב מפלגות סקטוריאליות, שהבטיחו כי ידאגו לאינטרסים של תושבי השכונות.

התושבים הלינו רבות במהלך הקדנציה הזאת על העדר השקעה, וקבלו על טיפול קוסמטי בלבד בשכונותיהם. באולגה למשל, התלוננו על השלמת חלק קטן בשיפוץ שדרת מינסוטה, ועל גינון נקודתי במקומות אסטרטגיים ברחבי השכונה. תקוותם של תושבי השכונות היא, כי ראש העירייה הנכנס יצויד באוריינטציה חברתית, שתמקם אותם גבוה ברשימת הנושאים הזקוקים לטיפול מיידי.

שמירה על טבעת ירוקה

אחד האתגרים הגדולים של העיר הוא שמירה על הטבעת הירוקה המקיפה את חדרה. שמה של העיר חדרה ("ירוקה" בערבית) עלול לאבד מתוכנו, אם תיכשל הנהגת העיר לשמור על האיזון בין תנופת הפיתוח לבין שמירה על ערכי הטבע ועל הריאה הירוקה בעיר.

האיום הגדול ביותר על ערכי הטבע ועל המסדרונות האקולוגיים הייחודיים בעיר הוא כוונת הוות"ל להקים במזרח העיר שדה תעופה אזרחי. סמוך לשטח שבו מתוכנן לקום שדה התעופה, מתוכננת גם תוכנית יומרנית של הוותמ"ל להקמת יותר מ-6,000 יחידות דיור. תוכניות אלה מדירות שינה מעיניי תושבי העיר, שחרדים מהפיכת צביון העיר מכפרי למטרופולין רווי בטון.

מטה מאבק תושבים בנושא שדה התעופה פועל בעיר, תוך שיתוף פעולה עם המועצה האזורית מנשה, ששדה התעופה אמור להיבנות גם על חלק משטחה. גם מטה המאבק בנושא הוותמ"ל חי ובועט בעיר, וכבר התקיימו הפגנות בנושא, כמו גם אירועי הסברה על ההשלכות הצפויות לתושבי העיר.

הגם שבעיריית חדרה הצהירו כי קיימת התנגדות לשתי התוכניות, תושבים ומטות המאבק ציינו כי מדובר בהתנגדות מן הפה אל החוץ, ולא השתכנעו כי הנהגת העיר "עומדת על רגליה האחוריות" כדי למנוע מימוש של התוכניות הללו. ראש העירייה הנכנס יידרש להביע עמדה נחרצת באשר לשתי התוכניות השנויות במחלוקת.

מזרחית לבית אליעזר מתוכננות לקום 6000 יחידות דיור (צילום: איתמר רותם)

קווי המתח באקו-פארק

בשכונת הפארק פועל האקו-פארק, פארק אקולוגי מרהיב וחדשני. אלא, שתושבים רבים חוששים ממסדרון קווי מתח גבוה, באורך כ-80 מטרים, שחוצה את הפארק. אף שעיריית חדרה טענה, כי אין כל קרינה חריגה באזור הקווים ואין כל סכנה הנשקפת מהם, טוענים תושבי השכונה, באמצעות ועד השכונה, כי במקום שיש ספק אין ספק, ולא נחה דעתם מדוחות הבדיקה שהציגה העירייה. עד כדי כך לא נחה דעתם, שבית הספר המכיל, שאמור היה להיפתח סמוך לפארק, לא נפתח במיקום זה בסופו של דבר, ועיריית חדרה נאלצה להעתיקו למקום חלופי.

הפגנות רבות התקיימו בנושא, כשתושבי שכונת הפארק מציגים דוחות בדיקה משלהם, שעל-פיהם במקומות מסוימים בפארק קיימת הגבלת שהייה של עד שעה, מכיוון שרמת הקרינה שם גבוהה מהמותר בתקני המשרד לאיכות הסביבה.

תושבי הפארק ותושבים רבים מן העיר מצפים להטמנת קווי המתח מתחת לאדמה. ועד למציאת פתרון שיניח את דעת התושבים, מצפים מהעירייה לכל הפחות להציב שילוט, שמסביר כי השהייה במקום מעבר לשעה מסוכנת ולהסיר מתקני ישיבה מהמקום, כדי לא לעודד שהיית יתר.

אקו פארק (צילום איתמר רותם)

מצוקת החניה

אף על פי שבקדנציה הזאת הוכשרו כמה מגרשי חניה לטובת הציבור, ועל אף חלוקת העיר לאזורי מע"ר ולא מע"ר, ברחבי העיר כולה סובלים תושבים ממצוקת חניה קשה. במרכז העיר, העדר מקומות חניה פוגע ישירות בעסקים הקטנים, משום שתושבי העיר מעדיפים לבצע את קניותיהם במתחמים המצוידים בחניות למכביר. בעבור תושבים המתגוררים בלב העיר, מדובר באתגר של ממש לאתר מקום חניה גם במרחק של כמה רחובות מבתיהם.

אולם, לא רק ברחובות מרכזיים כמו הנשיא, רוטשילד, הרברט סמואל, או הרצל קיימת מצוקת חניה קשה. גם בשכונות כדוגמת גבעת אולגה, נווה חיים ושכונת ויצמן באזור המערבי של העיר מרגישים היטב את הקושי. בשכונת אולגה הוותיקה, שם הרחובות והכבישים צרים מאוד, אין לתושבים כל אפשרות לחנות בצד הכביש. אין גם מתחמי חניה מרוכזים, ושיא הקושי מצפה למבקרי המרכז המסחרי באולגה (אזור הבנקים) המגיעים גם משכונות נווה חיים, ויצמן ועין הים. במקום יש מספר קטן מאוד של מקומות חניה, שאינו תואם כלל ועיקר את הביקוש.

בנווה חיים ויצמן, כמו גם במקומות אחרים ברחבי העיר כמו רחוב דגניה, או העלייה השנייה, מתאפשרת חניה משני צדי הכביש, ועדיין, למצוא מקום חניה זאת משימה בלתי-אפשרית. כמה מתמודדים לראשות העירייה העלו רעיונות לשיפור המצב הקיים, כמו שימוש במכפילי חניה והכשרת שטחי ציבור נוספים. יש לקוות כי תוכניות אלה אכן ייצאו לפועל.

חניה בחדרה (צילום: לירן טטרו)

ניקיון העיר

אחת הטרוניות העיקריות של תושבי העיר נוגעת לרמת הניקיון. פינוי פחי האשפה אינו מתבצע בתדירות מספקת, והרחובות מלוכלכים. באמצע הקדנציה של ראש העירייה צביקה גנדלמן אף נרשם שיא במצב הניקיון העגום של העיר. העירייה החליפה את קבלן איסוף האשפה שפעל בעיר כשני עשורים, ובעקבות ההחלפה, רווחו בעיר מראות זוהמה. פחי האשפה היו גדושים עד אפס מקום, אשפה נזרקה ברחובות, והתושבים סבלו ממטרדי יתושים וצחנה.

אולם גם כיום, כשמשבר האשפה מאחורינו, עדיין מביעים תושבים רבים אי-שביעות רצון מרמת ניקיון העיר, ומרבים להציף את הרשתות החברתיות בתמונות ממוקדי לכלוך ואשפה ברחוב שבו הם מתגוררים. באחרונה התבטא ראש העירייה צביקה גנדלמן כי בנושא זה יש עוד המון מה לעשות בעיר.

השבת ההרמוניה בין דתיים לחילוניים

בשנים האחרונות יחסי חילוניים-דתיים בעיר הגיעו למתיחות גדולה. זה החל מיד בראשית הקדנציה של גנדלמן, כשזה עידכן בדף העירייה, כי צפויות להתחיל העבודות על הסינמה סיטי במתחם מיקס. העדכון גרם לחברי מועצה לתהות האם מתחם בתי הקולנוע יהיה פתוח בשבת. כמה חברי מועצה תהו, כיצד החלטה על פתיחת עסקים בשבת אינה מונחת לפתחם של חברי מועצת העיר. מה גם, שחוק העזר בנושא פתיחת עסקים וסגירתם בשבת התקבל בקדנציה קודמת, כשראש העירייה דאז חיים אביטן העבירו עם ועדה קרואה.

תושבת העיר שהתגוררה סמוך למתחם הגישה עתירה לבג"ץ נגד פתיחת בתי הקולנוע בשבת, ומכאן החלו יחסי הדתיים חילוניים בעיר להידרדר במדרון תלול. ברשתות החברתיות החלה מלחמת השמצות אישיות קשות בין תושבים לבין עצמם, ובינם לנציגי ציבור. בעיר התקיימו הפגנות, ובתווך גם החלה מלחמתה של שכונת חדרה הצעירה נגד בית כנסת גדול מימדים של קהילת יעקב, שהיה צפוי להיבנות בשכונה. גם הקואליציה של ראש העירייה עמדה בתקופה מסוימת על כרעי התרנגולת בעקבות משבר השבת, שבשיאו הודחה ש"ס מהקואליציה.

אותות התקופה ההיא לא דעכו, להיפך. לקראת הבחירות המקומיות חלק מן המתמודדים לראשות העירייה הדגישו באג'נדה שלהם את נושא פתיחת העסקים בשבת, ואת הצביון החילוני המובהק של רשימתם. חילוניים רבים הביעו חשש מהתחרדות העיר, וקראו לחילוניים לצאת ולהצביע.

אתגר מרכזי שיעמוד בפני ראש העירייה הנכנס יהיה לנסות ולאחות את הקרעים, ולהוריד את מפלס החשדנות בין הצדדים בעיר, שמאז הקמתה חיו בה בהרמוניה חילונים ודתיים אלה בצד אלה.

הנוער ממוצא אתיופי

אחד האתגרים החברתיים החשובים שעומדים לפתחו של ראש העיר הנכנס הוא טיפול בבעיות הרבות בקרב בני הנוער מהקהילה האתיופית בעיר. בשנים האחרונות ספגה הקהילה מכת מחץ בפרויקט "מקסם", של עמותת גדעון בראשות דוד זגייה. שלושה מרכזי לימוד של "מקסם" ברחבי העיר נסגרו, והמסגרות ששימשו בית חם לשעות הצהריים ואחר הצהריים, שם קיבלו התלמידים סיוע בהכנת שיעורים ושיעורים פרטיים, כבר לא עמדו לרשותם. בעדה משוכנעים, כי הפגיעה בילדים ובבני הנוער של הקהילה כבר החלה נותנת את אותותיה, ומתבטאת בירידה בהישגים הלימודים ובמוטיבציה הלימודית של ילדי "מקסם".

"עידן חדש", מפלגת האיחוד ההיסטורי של בני הקהילה האתיופית בעיר, חרתה על דגלה את הטיפול הבהול בנושא החינוך ובבעיית בני הנוער בקהילה. יש להניח, כי הצלחתם לתעדף טיפול בנושא זה תהא תלויה בכוח האלקטורלי שיצליחו לגרוף בבחירות.

גשר אולגה

בשנים האחרונות מתאפיינת העיר בתנופה מואצת של בנייה ופיתוח. השכונות החדשות עין הים ושכונת הפארק משכו אליהן תושבים גם מחוץ לעיר. קהל רב של משפחות צעירות ומשפרי דיור הגיע לעיר, וזו כבר חצתה את רף 100,000 התושבים.

אלא, שעל השמחה שבהגירה החיובית העיבו התשתיות של העיר, שאינן ערוכות לקליטת מאסה כה גדולה של תושבים ושל כלי רכב. חוסר הסנכרון בין האכלוס המאסיבי לבין התשתיות בא לידי ביטוי ברחבי העיר כולה, ובאופן קיצוני ביותר בגשר אולגה.

בשעות השיא מבלים תושבי אולגה ועין הים, בדרכם לביתם או למקומות העבודה, את מיטב שעותיהם בפקק אימתני על גשר אולגה הצר.

ועד שכונת אולגה, בראשות אילנה מסיקה, כבר קיים בעבר הפגנות על הגשר עצמו, כדי להביא להקדמת תוכניות הביצוע של משרד התחבורה להרחבת הגשר. בין טרוניות התושבים, לא רק הפגיעה באיכות החיים, אלא גם הסכנה שקיימת בגשר צר ופקוק, המקשה, למשל, על כוחות ההצלה והביטחון להגיש סיוע, במקרה הצורך.

גשר אולגה | צילום: לירן טטרו

השבת אמון הציבור במערכת הפוליטית

בעוד הפוליטיקאים נלחמים על כל קול, לא מעט מתושבי העיר הצהירו כי לא יצביעו בבחירות הקרובות. הם הסבירו את החלטתם בחוסר אמון טוטאלי בהנהגת העיר ובדרג הפוליטי שלה, לאחר היסטוריה עגומה, שלאורכה, שלושה ראשי עיריית חדרה נעצרו ונחקרו בחשד לשחיתות.

החל את הרצף ראש העירייה ישראל סדן, שבשנת 2006 הורשע בעבירות שוחד ואף ריצה שמונה חודשי מאסר. אחריו היה זה חיים אביטן שנעצר ב-2013, חודשים ספורים לפני הבחירות לרשויות המקומיות, עם כמה מקורבים, בחשד לעבירות קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים. לפני כשנתיים החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגדו מחוסר ראיות מספקות, אולם הפגיעה באמון הציבור כבר אירעה.

לפני כמה חודשים, ביוני 2018, נחתה מכה נוספת על הציבור החדרתי, כאשר ראש העירייה, צביקה גנדלמן, וכמה ממקורביו נעצרו בחשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

על ראש העירייה הנבחר מוטל האתגר העצום של השבת אמון הציבור בנבחריו, ושכנוע הציבור, כי נבחרי הציבור מאיישים את תפקידם כדי לדאוג לאינטרס הציבורי הקולקטיבי ולא למקורבים, ליזמים, לקבלנים ולאלה הנחשבים "קרובים לצלחת". 

ישראל סדן | צילום: אלעד גרשגורן