מינה גרטנר היא ילידת חדרה ומוותיקי המבקרים בחוף חדרה. "יש לי פינה חמה בלב לרצועת החוף הזו", היא מספרת, "כילדה הייתי מבלה הרבה בחוף הזה, בזמנים שעוד קראו לו 'החוף הישן'. לצערי, מה שקורה בו בשנים האחרונות הפך אותו לכל כך לא ידידותי, שאני פשוט מפחדת להגיע לכאן עם נכדיי. כל הזמן חבר'ה צעירים משתוללים עם ג'יפים, טרקטורונים ורכבי שטח. אתה חייב להיות סופר עירני במקום פשוט ליהנות ברוגע מהים. אמנם לעתים מגיעים פקחים לחוף כאלמנט הרתעה, אבל לא מדובר בהרתעה של ממש. מיד בעוזבם, מגיע מחדש גל רוכבים אל החוף".

עוד ב-mynet:
"חסמו בפנינו כל דרך לחוף"
כסף מהצד: הסוטרים שימשו ככוח שיטור פרטי
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה של mynet

על העדר ההרתעה מעידה יותר מכל התאונה הטראגית בשבת האחרונה בחוף חדרה, שאינו מוכרז. לקראת השעה 16:30 נדרסה בחוף תושבת העיר, כבת 40, על ידי נהג ג'יפ מפרדסיה, עת השתזפה להנאתה על החול הרך.

דריסה צפויה מראש
רצועת החופים בחדרה מכיוון דרום לצפון, מתחילה בחוף שבעים, חוף חמישים, הבריכה הסינית, חוף אולגה (החוף המוכרז), חוף כפר הים, חוף הדייגים וחוף חדרה. התאונה אירעה דרומית לארובות תחנת הכוח וצפונית לחוף הדייגים. תושבים ורוחצים מציינים, כי חוף חדרה וחוף הדייגים "מוכרים היטב" לרשות המקומית ולמשטרת ישראל, אך אלה אינן אוכפות את החוק ולא מטפלות בנהגים שנוסעים על החוף ומסכנים חיי אדם.

"ברור שתאונה כזו, היה צפוי שתקרה. מדובר בשטח הפקר שהעירייה אמורה לאכוף בו את החוק והיא לא אוכפת. זה אזור שהוא מערב פרוע", אומר איתן קרבצ'יק, תושב עין הים ומתנדב במועדון הימי. "התרענו גם על השתוללות של אופנועי ים בחוף. הם משתוללים בין הילדים ששוחים ומסכנים אותם. הדריסה הזאת הייתה פשוט צפויה מראש".
על אף שמדובר ברצועת חוף ימית שאינה מוכרזת, מגיעים מדי יום, ובעיקר בסופי שבוע, מאות רוחצים לחוף חדרה. מבחינת אישה אחת, הבילוי בים הסתיים באסון. בזמן שהשתזפה על 'לונג' ברזילאי, נדרסה על ידי נהג ג'יפ, שלא הבחין בה.

"כשהגענו למקום ראינו אישה כבת 40 שוכבת על החול לאחר שנפגעה מג'יפ. היא הייתה בהכרה מלאה וכאובה מאוד, היא סבלה מפגיעות בראש, בבטן ובחזה", ציין חובש מגן דוד אדום שהגיע למקום, דורון שער. "חילצנו אותה ופינינו אותה לבית חולים הלל יפה תוך טיפול רפואי, כשמצבה מוגדר בינוני ויציב".



לדברי משטרת חדרה שחוקרת את התאונה, נהג הג'יפ - צעיר כבן 30, תושב פרדסיה, ללא עבר פלילי, כלל לא הרגיש בדריסה, ועצר את הג'יפ למשמע צעקות הרוחצים בחוף.

"נהג הג'יפ לא ראה את האישה, הוא פשוט שמע צעקות של אנשים מסביב, עצר את הג'יפ והזעיק בעצמו את המשטרה", נמסר ממשטרת חדרה, שחקרה אותו בחשד לנהיגה פוחזת, גרימת חבלה חמורה ונהיגה על החוף תוך סיכון חיי אדם. לאחר חקירתו נעצר הדורס ומעצרו הוארך ביומיים. "אנחנו מתייחסים לתיק הזה בחומרה", נמסר עוד מהמשטרה, "מתנהלת נגדו חקירה נוספת בגין נהיגה פוחזת, אך הוא לא הואשם עדיין. התיק נמצא בפרקליטות".

מגלגלים אחריות
אז מי אחראי בעצם על ביטחון המתרחצים? הרושם הוא שהרשויות משליכות את האחריות זו על זו. לטענת משטרת חדרה, האכיפה בחופי הים הינה בסמכותה של רשות הטבע והגנים, והמשטרה רק מסייעת באכיפה. לטענת רשות הטבע והגנים, תפקיד הרשות הוא שמירת הטבע ותפקידה של משטרת ישראל הוא שמירה על שלום הציבור.

"ידוע לנו על פניות של תושבים בנושא הזה", נמסר ממשטרת חדרה, "אנחנו מבצעים אכיפה בחופים. גם באותו יום הייתה אכיפה, אבל בחוף אולגה ולא בקטע הצפוני. אם מגיעה אלינו תלונה, אנחנו יכולים לחקור אותה, בתנאי שהתבצעה עבירה. אנחנו לא יכולים לתת דו"ח לרכב שעומד על החוף, זאת האחריות של רשות הטבע והגנים. אם מישהו בא ואומר שהרכב הזה נסע וסיכן אותו, אפשר לתת לנהג זימון לשימוע לחקירה, אבל אכיפה ממש, זה דבר שמצוי לפתחה של רשות הטבע והגנים. יש הבדל בחקיקה ובסמכויות. משטרת ישראל מבצעת לפעמים פעולות משותפות של אכיפה עם רשות הטבע והגנים. השיטור הימי קיבל האצלת סמכויות מטעמם לבצע אכיפה במקרים שאופנועי ים מנסים לחדור לתחום הרחצה".

"רשות הטבע והגנים מבצעת אכיפה נגד נהיגה בחופים באזור חדרה לפחות שלוש פעמים במהלך השבוע וכמעט בכל שבת בעונת הקיץ, כאשר אנחנו ממקדים את מאמצי האכיפה בחופים בהם ישנו ריכוז גבוה של ערכי טבע מוגנים", מסבירים ברשות הטבע והגנים, "מתוך כך, התעדוף לאכיפה לא נקבע על פי תלונות אזרחים. כאן המקום להדגיש כי תפקיד הרשות הוא שמירת טבע ותפקידה של משטרת ישראל הוא שמירה על שלום הציבור. רשות הטבע והגנים בשיתוף עם משטרת ישראל, מבצעת מבצעי אכיפה ומחייבת בקנסות בשיטות אכיפה גלויות וסמויות וכך נמשיך לעשות".

שמואל אבואב, מנכ"ל