צילום: חדרה שכונת קלרין בחדרה היא לא שכונת פאר ולא שכונה של עוני ובכלל נחשבת לשכונה די מנומנמת. אין בה סערות יוצאות דופן ותושביה - יהודים חילונים ודתיים ומוסלמים, חיים בה רוב הזמן בשלווה ונחת. יש בה כמה בתי כנסת וגם מסגד אחד ברחוב היסמין, אבל כולל חרדי חדש של קהילת "בית יעקב", שעתיד לקום בשכונה, מאיים להצית בה אש ולגרור את כל הניצים למלחמה מיותרת.

עוד ב-mynet:
כך שינה פייסבוק את חייו של מוכר החלות
וואפא טיארה, הפמיניסטית הראשונה של כפר קרע
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה של mynet

תזכורת: תושבי השכונה גילו לאחרונה, לטענתם, כי לפני כשלוש שנים הקצתה העירייה (ללא מתנגדים) שטח בשכונתם עבור כולל בן שלוש קומות. המבנה המיועד עתיד לשרת את קהילת "בית יעקב" שבית הכנסת שלה פועל במקום למעלה מעשור. "לצערנו, ראינו תקדימים בחדרה, לפיהם אופיין של שכונות השתנה לחלוטין בעקבות כוללים", אמרו בשכונה.

בשבת האחרונה ערכו תושבים חילוניים המתנגדים להקמת הכולל, מסיבה בגן השעשועים השכונתי בה הושמעה גם מוזיקה - סוג של התרסה כלפי האוכלוסייה הדתית בשכונה. משתתפים במסיבה סיפרו, כי תושבים דתיים המבלים במקום עם ילדיהם בכל שבת נאלצו לעזוב כשהושמעה המוזיקה. משתתף נוסף סיפר: "היה ברור לנו שזה אקט דווקאי. אנשים ראו מתפלל בדרכו לבית הכנסת, ניגשו אליו וקראו לו לבוא למסיבה. הוא פשוט הוכה בהלם וכך כולנו. כואב הלב לראות יהודים משסים עצמם ביהודים".

רובי מים ובועות סבון
בדף הפייסבוק "כן לבית כנסת - לא לקריה חרדית", שכבר מונה כמעט 4,000 תומכים, העלה תושב העיר יותם לין, פוסט ציני שבו כתב: "ביום שבת נפגשנו, היה זה יום של אושר טהור ושמחת חיים. של חופש, חירות וצחוק. ומלחמה התחוללה על המדשאות הירוקות. ואיזו מלחמה נפלאה זו הייתה. כמה העם שלנו, רווי המלחמות, ייחל דווקא למלחמה שכזו. מלחמה ללא שבויים. מלחמה ללא נופלים. מלחמה בה כלי הנשק הם רובי מים, בועות סבון וממתקים. שקולות המלחמה בה הם מוזיקה ערבה לאוזן וקול צחוקם של ילדים. מלחמה מושלמת. היו גם עוברי אורח חרדיים. ההורים בראש מובילים, ואחריהם משתרכים הילדים. והמבט שלהם אמר הכל".

יומיים קודם ל"מסיבת המחאה", קיימו תושבים אסיפה בהשתתפות ראש העיר צביקה גנדלמן וחבר מועצת העיר יניב דרי, שמנסה זה זמן מה להביא את הצדדים לידי פשרה ולמנוע הגעה לערכאות משפטיות. באסיפה שטחו תושבי השכונה את טענותיהם נגד בניית הכולל. לדבריהם, במהלך האסיפה הבהיר להם גנדלמן כי אינו יכול שלא לקיים את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בשל "הרצף השלטוני", אולם התושבים לא התרשמו מהסבריו. "כשהיה צורך, ראש העיר ביטל בלי בעיה החלטות של קודמו, כפי שביטל את הקמת אתר המזבלה בעיר", טען אחד התושבים, "גם במקרה זה יש לו את כל הסמכות לבטל את ההחלטה. במקום לשלוח אותנו לבית המשפט, הוא היה צריך לפתור את הבעיה בעצמו".

השבוע שיגרו התושבים לגנדלמן מכתב מעורך דינם, גלעד כ"ץ, שטען כי תוקף היתר הבנייה פג ב-1 ביולי וכי לראש העיר אין סמכות לחתום על היתר בנייה חדש. בנוסף צוינו פגמים מהותיים בהליך ההקצאה, לטענתם, שיש בהם לפי הנטען כדי להביא לביטולה.

במקביל שיגר דרי מכתב לגנדלמן וציין גם הוא כי אין אפשרות חוקית להאריך בשנית את תוקף החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה."אל לנו להגיע למצב בו בית המשפט מכריע בסוגיות רגישות שכאלה, שעשויות לפתוח תיבת פנדורה בעיר בכל הקשור להקצאות עבר", כתב דרי. ואכן, בחוות דעתה של המשנה ליועצת המשפטית בעיריית חדרה, עדנה גלבר גראפי, מחודש דצמבר 2012, נכתב במפורש כי אם עמותת "בית יעקב" לה הוקצתה הקרקע, לא תמלא את התחייבויותיה, הקרקע תוחזר מיד לעיריית חדרה.
ובתוך כך מהנדס העירייה שיגר מכתב לשני הצדדים, וציין שמכיוון שבמכתבם של תושבי קלרין עלו כמה נושאים הדורשים בדיקה, הוא מזמינם לשטוח את טענותיהם בפני ועדת ההקצאות. לדבריו, רק לאחר מכן תתקבל החלטה.



מלחמות היהודים
הקרוואן המשמש כיום את קהילת "בית יעקב" בראשות הרב ברוך בוזנה ממוקם ברחוב היסמין 9, בדיוק במקום בו מבקשת הקהילה להרים מבנה של קבע. אחד המתפללים מספר כי בית הכנסת פועל במקום כ-15 שנים, "ואנו מעולם לא הפרענו לאיש, לא קיימנו פעולות פרובוקטיביות ולא עשינו דבר שיצית התלהמות כמו זו של עכשיו".

מתפלל אחר אמר: "מדובר בבית כנסת קהילתי ספרדי מסורתי שנועד לשרת את הקהילה. בסך הכל רוצים להקים פה בית כנסת של קבע ואולם שאפשר יהיה לערוך בו קידושים, הבדלה, שבת חתן, דברים מהסוג הזה. בקרוואן הדל זה לא אפשרי. בית הכנסת בית יעקב משרת את תושבי כל האזור, חילונים ודתיים כאחד. אני מזמין את חברי ועד שכונת קלרין לראות מה קורה פה בערבי שישי בתפילה. יש כאן רוב מוחלט ליהודים דתיים, שומרי מסו