מזרחית לבית אליעזר מתוכננות לקום 6000 יחידות דיור (צילום: איתמר רותם)

למרות מחאתם של רבים מתושבי חדרהבמיוחד תושבי שכונת בית אליעזר, נראה שתוכנית הותמ"ל מתקדמת עוד צעד לקראת ביצוע עתידי. ביום רביעי הוזמנו ראש העירייה גנדלמן, נדב הדר מהנדס העיר, ליטל שלף דורי אדריכלית העיר ושי פרץ מנכ"ל תאגיד "מי חדרה" אל דיון שיערך בירושלים על ביצוע תוכנית הותמ"ל. אל הדיון הוזמנו גם בכירים נוספים מרשויות ממשלתיות ורשויות סמוכות כגון עמק חפר ומנשה.

ואולם, ל"מיינט חדרה" נודע כי העירייה לא מתכוונת להשתתף בדיון ואף שלחה מכתב אל משרדי הממשלה בדרישה לקבל תשובות בנוגע לשני הפרויקטים שמתוכננים בו זמנית: הותמ"ל שיביא מעל 6,000 יחידות דיור בסמוך לבית אליעזר, ולידו - הקמת שדה תעופה אזרחי מתוכנן. לשתי התוכניות מתנגדת עיריית חדרה ואין בכוונתה לשתף פעולה עם משרדי הממשלה.

במכתב ציין ראש העירייה צביקה גנדלמן: "לצערי אז כמו היום, ההתייחסויות שניתנו ע"י עיריית חדרה לתכנית ובינהן: להשפעתה החמורה על המצב הכלכלי של העיר, לאי התאמתה לתכנית המתאר ותוכניות הפיתוח של העיר, להשפעתה השלילית על תכניות הפיתוח של מערב העיר ופגיעתה הצפויה בהתחדשות העירונית הרבה המקודמת בחדרה, להיעדר הפתרונות התחבורתיים, להשפעותיה על העיר בהיבטים הפיזיים - לא קיבלו מענה הולם.

"...לא זו בלבד, בחודשים האחרונים התבשרנו כי תת"ל 74 החליטה לבחור את חלופת מזרח העיר חדרה בסמיכות לשטח התמ"ל כחלופה מועדפת לשדה התעופה האזרחית במקום זה המתפקד בעיר הרצליה ולפיכך הכריסה הועדה, מתוקף סמכותה, על איסור תכנון במרחב זה...לא צריך להיות מתכנן מדופלם, כדי להבין שלשתי התכניות השפעות הדדיות זו לצד זו ואי אפשר לקדם אחת במנותק מהשניה ועדיף לא לקדמן כלל".

גנדלמן ביקש לקיים דיון דחוף אצל שר האוצר בכדי לדון בסוגיות הבוערות שעל הפרק.

תוכנית הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) היא תכנית הרחבה לשכונת בית אליעזר הקיימת. היא עוטפת את בית אליעזר מדרום וממזרח.

צילום אוויר משורטט. הותמ"ל בחדרה

התכנית גובלת בשטחים חקלאיים ממזרח ובכביש 9 מדרום, התכנית עתה כוללת תכנון מפורט לכ- 8,195 יחידיות דיור, כלומר יותר יחידות דיור מה6000 שהצהירו בתחילה. כ1,060 יחידות דיור יוגדרו כמיוחדות מהן 30% יהיו מיועדות להשכרה ו25%  מתוכננות כיחידות דיור קטנות. ההרחבה תחובר למרקם העיר הקיים באמצעות רשת הכבישים אשר מתחברת לרשת הקיימת וממשיכה את רחובות השכונה דרומה ומזרחה.

התכנית יוצרת מערך של רחובות פנימיים בדומה למרקם הרחובות בשכונה הקיימת וממשיכה את השטחים הירוקים הקיימים. בחלקה הדרומי של התכנית מתוכנן אזור תעסוקה בסמיכות לכביש 9. אזור התעסוקה גם ממשיך את הרחובות הקיימים ואת השטחים הירוקים הקיימים. התכנית כוללת חיבור למערכות דרכים ראשיות: לכביש 65 בצפון ולכביש 4 במערב וחיבור נוסף לכביש 9 מדרום.

בדיוק לפני כשנתיים, קיימו מספר תושבי בית אליעזר הפגנה ראשונית כנגד התוכנית, התושבים חוששים מעומס רב שיקשה על התשתיות הקיימות בשכונה ויפגע קשות באיכות החיים בנושאי עומסי התנועה והבטיחות בדרכים בכל רחבי השכונה וביציאות ממנה ובנושא החינוך מבחינת מחסור במוסדות חינוך.

 תוכנית הותמל העתידית בחדרה

כמו כן, יש התנגדות רבה מטעם פעילי ואוהבי איכות הסביבה שלה שותפה החברה להגנת הטבע שכבר פרסמה לפני כשנתיים מסמך המתנגד לתוכנית שם נכתב: "פיתוח המתחם המוצע משולל ההיגיון התכנוני. לתכנית פוטנציאל פגיעה ניכר בטבע העוטף את חדרה. מנופי הביצות מן העבר נותרו ביצת זיתא שחלקה הקטן הוא שמורת טבע וחלקה שטחי הצפה שהתוכנית חודרת אליהם. שטחי ההצפה וביצת זיתא נהנים ממגוון ביולוגי עשיר של צומח ייחודי ונדיר ושפע זואולוגי כולל נוכחות מרשימה של עופות (רק לאחרונה הגיעו לשם פלמינגו). מאות מטרים בלבד מהשטח המדובר נמצא תל זרור- תל ארכיאולוגי שנפגע מאד בשנים האחרונות מביקורים רבים של רכבי שטח. התקרבות השטח הבנוי לתל צפויה להחמיר את הפגיעה בו ואת החקר הארכיאולוגי סביבו.

לישיבה לא הוזמנו נציגי החברה להגנת הטבע שהינה עמותה, אלא רק נציגים מהרשות הטבע והגנים. כן הוזמנו גם דבוצי שפינר מרשות שדות התעופה ופיני ברגר מרשות תעופה אזרחית. אמנם התוכנית אינה קשורה ישירות  לשדה התעופה המתוכנן במזרח חדרה, אבל יש החוששים שירצו לשלב גם את השדה כחלק מהתכנון העתידי.