מאז שהחל לפעול בחדרה מטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה במזרח העיר, טענו התושבים, ובראשם רון שגן, כי אף שעיריית חדרה מצהירה על התנגדותה למיזם, היא אינה פועלת בכל כוחה לסכלו. גם העתירה שהגישה העירייה באחרונה לבג"ץ, בתיאום עם המועצה האזורית מנשה, לא שיכנעה את ראשי המאבק. שגן, כיום כבר חבר מועצה מ"מחוברים", ניסה לטענתו, בשלל שאילתות והצעות לסדר, לקדם את המאבק מבחינה אופרטיבית, לפעול להקמת צוות מקצועי בעירייה בנושא, ולקבל תקציב לשילוט ולמחאה, אולם בלי הצלחה יתרה.

צביקה גנדלמן. המכתב חולל סערה | צילום: אלעד גרשגורן

בשבוע שעבר, במהלך ישיבת מועצה, הדהים שגן את המערכת הפוליטית. הוא חשף, כי באמתחתו מכתב מ-14 באוגוסט, 2014, שמעיד כי ראש העירייה, צביקה גנדלמן, פנה למ.ת.י (מרכז התעופה הישראלי — החברה הכלכלית של אגודת התעופה הכללית), ותמך בחדרה כאכסניה מתאימה לשדה התעופה.

לעבור שלב
כותרת המכתב ששיגר גנדלמן בשנת 2014 לד"ר סם אלימלך, מאגודת התעופה הישראלית, היא: "הקמת מנחת — שדה תעופה באזור חדרה". גנדלמן כתב: "מ.ת.י, החברה הכלכלית של אגודת התעופה הכללית, הציגה בפני עיריית חדרה תוכנית ריאלית להקמת שדה תעופה, מנחת אלטרנטיבי שישרת את כלל ציבור הטייסים, המטוסים והעסקים של התעופה הכללית, על כל ענפיה, וישמש תחליף נאות לשדה הרצליה ולשדה דב, שייסגרו בשנים 2016-2015. עיריית חדרה בחנה את התכנון המוצג למנחת, והתרשמה מהעבודה היסודית והמקיפה שהונחה בפניה. לאחר בחינה של צוות המתכננים של העיר, מצאנו כי התכנון מניח את דעתנו ומתאים להתפתחותה ולצמיחתה של חדרה כמטרופולין מרכזי".

בהמשך פירט גנדלמן על אודות העבודה שנעשתה לבחינת ההתאמה של חדרה למטרה זו, על ידי מ.ת.י ועל ידי מהנדס ואדריכל העיר חדרה: "נבחן בין היתר השטח המיועד להקמת השדה, ובוצע תכנון קרקעי ואווירי למנחת, בוצע סקר קרקעי מקיף באזור זה ונבחן פוטנציאל לפיתוח נוסף כדי למקסם את היעילות, את ההצלחה ואת הרווחיות של נמל התעופה המוצע. אנו בדעה, כי יישום ההצעה יועיל לעיר חדרה ולסביבה כולה בחזיתות רבות, ויהיה זרז כדי לדרבן את פיתוח האזור כולו".

גנדלמן הוסיף: "מהחומרים עולה, כי הסוגיות העיקריות, כגון מרחב אווירי, ונתיבי גישה ועזיבה, תוך שמירה על שקט באזורי אימון והנגישות אליהם, קיבלו מענה מספק ובר-תכנון, מה שמאפשר לעיריית חדרה מעבר לשלב הבא, הוא שלב התכנון המפורט בוועדות התכנון והגשת אישורי בנייה והפעלה. להבנתנו, בוצעה במסגרת הבחינה למנחת המוצע בחינת הבעלות על הקרקע ונושא החכירה, ונמצא כי ניתן להמשיך תכנון. לפיכך, אני שמח להודיע במכתבי זה כי עיריית חדרה רואה באלטרנטיבה שהוצגה על ידי מ.ת.י חלופה אפשרית באזור חדרה, שמתאימה לתמיכתה של עיריית חדרה בהמשך התהליך. עיריית חדרה מעוניינת בקידום הפרויקט בשטחה, תסייע בידיכם ותתמוך במ.ת.י בקידום בניית שדה התעופה באזור המוצע".

"הקלון נחשף"
במהלך ישיבת המועצה אמר שגן: "בתלמוד, שור מועד, זה שור שנגח שלוש פעמים ומועד לנגוח שוב. אצלו זה כבר לא מקרה, אלא נורמה. הנה אנחנו לחרדתנו מגלים, כי כבר ב-2014 גנדלמן ניהל תהליך שלם של הקמת שדה בעיר, ואנחנו לא הבנו איך הוות"ל בכלל הגיעה אלינו, איך נהיינו חלופה פתאום. תגיד שאתה רוצה שדה — יכבדו אותך יותר, אבל הוא אומר שהוא נגד, ועוד מפריע למאבק התושבים, מפריע לנו בשלטים שתלינו והורדו, בפניות לפוליטיקה הארצית. אנו מבקשים ממועצת העיר לפסול אותו מלעסוק בנושא הזה. האיש ביקש להוציא היתרי בנייה לשדה. איך הוא יכול להיאבק נגד משהו שהוא בעדו, ואף קידם ביוזמתו?"

 מחאה נגד שדה התעופה | צילום פרטי

גנדלמן לא נכח בישיבה, ולכן לא יכול היה להשיב לטענות. במקומו השיבה חדוה יחזקאלי, סגניתו. היא הטיחה בשגן: "ראש העירייה הבהיר יותר מפעם אחת שהוא מתנגד לשדה. אני יודעת שאתה חושב שאתה מוביל את המאבק, ואני רוצה לומר לך שאתה לא המצאת את הגלגל. אנחנו עומדים בפני מאבק לא קל, הקמנו מטה מאבק עם מועצה אזורית מנשה יחד, ולידיעתך, קיימנו הליך מכרזי למנהל קמפיין. תוך זמן קצר נתחיל במאבק ציבורי נרחב. לפנינו מאבק ארוך וקשה, וננהל אותו בראשות ראש העירייה, בנחישות, עד לביטול הכוונה להקים שדה בעיר".

בהתייחסה למכתב המדובר, טענה יחזקאלי כי איננה מכירה אותו.

בועז ביטון, יו"ר ש"ס וחבר האופוזיציה, תוקף את גנדלמן: "קלונו של ראש העירייה נחשף. חדרה הפכה לפח האשפה הסביבתי האזורי. כל דבר שהמדינה מחפשת לזרוק, חדרה היא הראשונה שמסכימה לקבל. אם זה חלופה לשדה התעופה בהרצליה, לשדה דב, למרינה וכן הלאה. למרות כל מגבלותיו, בקדנציה הקודמת באמת האמנתי שהאמת היא נר לרגליו. אחרי הבחירות והמו"מ אתנו, ולאחר המסמך המביש שנחשף בישיבת המועצה, אני מבין שטעיתי".

מעיריית חדרה נמסר: "אכן ראש העירייה השיב לפני חמש שנים למרכז התעופה הישראלי כי חדרה יכולה להיות אופציה. אולם, לאחר שנפרשו בפני ראש העירייה והצוות המקצועי כל ההשלכות, שינה ראש העירייה מזמן את דעתו ומאז הוא עומד בראש המאבק. לא יעזור לכל מחוללי הספינים, מסמכים מלפני חמש, שש או עשר שנים. מי שהגיש את הבג"צ היא עיריית חדרה, בנפרד מהרשויות האחרות. בנוסף העמידה עיריית חדרה תקציב ראוי וגדול למאבק. לא ברור כיצד ניתן להגדיר הגשת בג"צ והקצאת תקציב למאבק כאפס התנגדות, אבל כנראה שאצל מי שמחפש כמה קולות, השמים הם הגבול בפרובוקציות וספינים".

ממועצה האזורית מנשה נמסר: "ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, הוא שותף מלא למאבק שלנו כנגד הקמת שדה התעופה בחדרה ואף יזם הגשת עתירה לבג"צ בתיאום עימנו".