החל מחודש ינואר 2020 יוגדר רחוב הנשיא כמרכז עסקים ראשי — מע"ר, שבו תתאפשר חניה חינם למשך שלוש שעות. המטרה היא לפתור את מצוקת הסוחרים ברחוב, ולהחזיר את הלקוחות לרחוב הקניות הוותיק. הגבלת שעות החניה החינמית לשלוש שעות אמורה להגביר את תחלופת כלי הרכב ברחוב ולסייע לעסקים.

מאז שחולקה העיר לאזורי מע"ר (לפני כמה שנים), שבהם הוגבלה החניה לשלוש שעות חינם, ולאזורים בלי הגבלת זמן חניה, תהו סוחרים רבים מדוע רחוב הנשיא, המשמש עורק מסחר מרכזי בעיר, איננו מוגדר במיפוי העירוני כמע"ר. הסוחרים ראו בכך עוד פגיעה ברחוב, שמצבו עגום גם כך.

רחוב הנשיא. האם הרחוב הוותיק יחזור לימי הזוהר? | צילום: זהר שחר

השבוע, בעקבות הבשורה, אומר בעל חנות ברחוב: "אני מברך על ההחלטה להפוך את רחוב הנשיא למע"ר, גם אם זה באיחור של כמה שנים. במצב הדברים כיום, אין כאן חניה, ומעט החניה שיש נתפסת על ידי תושבים שמותירים שם את כלי הרכב שלהם במשך שעות רבות, תוך שהם גוזלים חניה מלקוחות אפשריים. אני לא בטוח שזה פתרון הקסם שיביא לכאן את הלקוחות, אבל אחרי שהשגנו את זה, אחרי שנים של בקשות, פניות וטענות, נודה גם על המעט שקיבלנו".

בערבון מוגבל

בעיריית חדרה הבהירו, כי שינוי הגדרת הרחוב נבחן בכל ההיבטים המקצועיים ואושר בוועדת התנועה. השינוי בסטטוס החניה במקום ייכנס לתוקפו באחד בינואר, ויכלול את רחוב הנשיא לכל אורכו, מצומת הנשיא-רמב"ם עד כיכר התשעה, על פי הפורמט המקובל באזורים אחרים בעיר המוגדרים מע"ר.

בעל עסק: "טוב לדעת שישתחררו לנו כמה כלי רכב שתקועים כאן כל היום. הכאב של בעל עסק שמולו חונה רכב שלא מוזז ממקומו עד הערב — זה משהו שאני מכיר מקרוב"

בעל עסק לממכר מזון ברחוב הנשיא בירך אף הוא על ההחלטה לשנות את הגדרתו של הרחוב למע"ר, ואמר: "זאת בשורה טובה, אבל בעירבון מוגבל מאוד, כי התחושה היא שאנחנו כמו הבן החורג של העירייה. רחוב הנשיא הוא מרכז מסחר ותיק מאוד והכי גדול בעיר, ועם זאת, רק כעת הוא מוכרז כמע"ר, שנים אחרי יתר הרחובות המרכזיים בעיר, בתוכם כאלה שהרבה פחות שוקקים מהנשיא, כמו סמטת אורנשטיין, למשל. בכל זאת, טוב לדעת שישתחררו לנו כמה פקקים של כלי רכב שתקועים כאן כל היום. הכאב של בעל עסק שמולו חונה רכב שלא מוזז ממקומו עד הערב — זה משהו שאני מכיר מקרוב. הוא אוכל את עצמו ותוהה, האם הרכב הזה לא תופס מקום של לקוחות?".

לדברי הסוחר, מצוקת החניה גררה גם ויכוחים לא מעטים: "יש לי שכנה, בעלת חנות בגדים, שלא אחת התווכחה עם נהגים שלא יחנו בחזית החנות שלה, או התחננה בפני אלה שתפסו שתי חניות, שיסדרו את החניה ככה שיהיה מקום פנוי גם ללקוחות, זה ממש כאב לב".

הקרטוניה ברחוב הנשיא. צילום: מירית גולן

יש לציין, כי עם הגבלת החניה ברחוב לשלוש שעות חינם, עדיין יצטרכו הלקוחות הפוטנציאליים להתמודד על מקומות חניה פנויים מול תושבים המתגוררים ברחוב הנשיא וחונים בו. מעיריית חדרה נמסר, כי תושבים המתגוררים באזורי מע"ר זכאים לתו המתיר להם להחנות את כלי הרכב שלהם ברחוב מגוריהם בלי הגבלת זמן, בלי תשלום ובלי צורך בהפעלת אמצעי תשלום.

למרות השמחה על הפיכת הרחוב למע"ר, גם אם באיחור, מביעים בעלי העסקים ברחוב תסכול על היעדר ההשקעה העירונית בו, ומצביעים על הקשר הישיר, לדעתם, למצבם הקשה של העסקים: "המע"ר זה יופי וזה נדרש, אבל גם זה לא יציל את הרחוב מקריסה", אומר השבוע אחד מוותיקי הסוחרים ברחוב.

סוחר ותיק: "המע"ר זה יופי, אבל גם זה לא יציל את הרחוב מקריסה. העירייה לא השקיעה ברחוב, לא שיפצה את חזיתות הבניינים, לא ניקתה את המדרכות ולא דאגה לתאורה"

"רחוב הנשיא היה שיא תפארתה של העיר בעשורים הקודמים. לא נכון לומר שעסקים בו נסגרים כי הזמנים השתנו, וכי אנשים מעדיפים כיום לקנות במתחמי בילוי ובקניונים. גם אם יש בזה משהו, לא ניסו את האופציה האחרת. כלומר, העירייה לא שעתה לתחנונינו, לא השקיעה ברחוב, לא שיפצה את חזיתות הבניינים, לא ניקתה את המדרכות ולא דאגה לתאורה, כך שאי אפשר לומר 'עשינו הכול וזה נכשל'. לו הייתה תוכנית רחבה לשדרוג הרחוב הזה, הדברים היו נראים אחרת, ולא כפי שהם נראים כיום. ברחוב יש עשרות חנויות סגורות, ובעלי עסקים שבכלל לא מצליחים להשכיר את נכסיהם".

"עבירה חמורה"

סוחרים אחרים ברחוב טוענים, כי חוו קשיים מצד העירייה. "אם בחגים הוצאנו פרחים כדי להרוויח עוד כמה שקלים, בא פקח והגיש לנו דוח כאילו ביצענו עבירה חמורה", מסביר אחד הסוחרים. "חלק מאיתנו מקבל דוחות על השלכת קרטונים ואשפה, כשלטענתם הם לא קשורים לזה".

רחוב הנשיא (צילום: איתמר רותם)

מעיריית חדרה נמסר: "באשר לשמירת הניקיון ברחוב, האכיפה ונושא הוצאות סחורה לרחוב, הרי שהמדרכות שייכות להולכי הרגל ולא ניתן לחסום אותן. באשר למע"ר, מי שעמד בראש הוועדה שדנה האם רחוב הנשיא יוגדר כמע"ר או לא, הוא חבר האופוזיציה היום והמשנה לראש העירייה בקדנציה הקודמת, בועז ביטון".

ביטון: "ההחלטה של העירייה לא להכליל את רחוב הנשיא כמע"ר היתה הרבה לפני הקמת ועדת החניה. טענת העירייה למה לא להכניס את הנשיא כמע"ר הייתה, שמכיוון שהוא מחובר לכבישים בין עירוניים, הוא בסמכות משרד התחבורה ולא בסמכותם. ועדת החניה בראשותי עסקה בנושאים שונים וביניהם השאלה האם לבטל את המע"ר בכל העיר או לא ללא שום קשר לרחוב הנשיא. מה גם, שבסוף החליטה העירייה כלל לא לקבל את המלצות הוועדה".