מטה המאבק הכולל את תושבי חדרה, ואת המועצות האזוריות מנשה ועמק חפר הגיש השבוע עתירה לבג"ץ כנגד החלטת הוות"ל להקים שדה תעופה במזרח חדרה. העותרים טוענים, כי ההחלטה על חדרה כחלופה לוותה בהטיית נתונים מגמתית ובבעיות בטיחות קשות, שיובילו לסיכון חיי אדם.

במסגרת העתירה, דרשו התושבים את ביטול החלטת הוות"ל להקים שדה תעופה בחדרה ובקרבת היישובים הכפריים של המועצות האזוריות מנשה ועמק חפר. בנוסף, דרשו את החזרת הנושא לשולחן הדיונים, ושהללו יתקיימו באופן שקוף.

מחאה נגד הקמת שדה התעופה | צילום: אלבום פרטי

העתירה, המתפרסת על פני כ-700 עמודים, הוגשה על ידי בא כוחם של התושבים, עו"ד תומר מירז, וצורפו לה חוות דעת מקצועיות של מומחים רבים. בין חוות הדעת, גם זו של הפרופסור פאול פייגין, דיקאן הפקולטה לסטטיסטיקה בטכניון, המוכיחה, לטענת העותרים, את השגיאות הגסות ואת עיוות הנתונים שאיפשרו את בחירת חדרה למיקום שדה התעופה.

לעתירה צורפה גם חוות הדעת של מומחה שעבד בארגון התעופה הבין-לאומי ותיכנן שדות תעופה ומערכי בטיחות. לטענתו, הקמת השדה בחלופת חדרה היא החלטה לא סבירה, הסותרת את דרישות הבטיחות של הרגולציה המקובלת. סתירה זו, על פי חוות דעתו, תוביל לסכנות בטיחותיות קשות, הנובעות מהקרבה לשדה התעופה עין שמר, לנתיב רכבת ישראל ולצירי תנועה ראשיים.

עוד טוענים התושבים בעתירתם, כי הליך התכנון התעלם לחלוטין משיקולים כלכליים כבדי משקל של הקמת שדה חדש בעלות של עד שני מיליארד שקלים, לעומת חלופות זולות באופן ניכר. כמו, למשל, פיזור שימושים בשדות קיימים או הותרת השדה בהרצליה כפי שדורשים תושבי הרצליה עצמם.

עו"ד ברק כהן, והיועץ העסקי שלמה אלקלעי, תושבי תלמי אלעזר ומראשי מטה המחאה, סיפרו כי הגשת העתירה היא אבן דרך מכרעת במאבק: "זה התאפשר רק תודות לחבורה יוצאת דופן של אנשים, שעשו לילות כימים בחקירה ובבדיקה של החומר לעומקו, הצליחו להגיע לחקר האמת והאמינו בצדקת הדרך. כל זה לא היה קורה בלי ההתגייסות והתמיכה המאסיבית של הציבור במאבק. אנו סומכים ידינו על שופטי בג"ץ, ומאמינים שיקשה עליהם מאוד להתעלם מהעובדות שהנחנו על שולחנם".

יש לציין כי עתירה זו היא עתירה שלישית במספר נגד הקמת שדה התעופה, כשקדמו לה שתי עתירות אחרות בנדון, האחת של עיריית חדרה והשנייה של מועצה אזורית מנשה.

את העתירה שהגיש מטה המאבק מתארים ראשי המטה כעתירה משלימה לעתירות הקודמות, מכיוון שהיא עוסקת ביסודות התהליך ומצביעה על סטיות חמורות בהליך התכנון עצמו.