אליעזר ממן | צילום: טכנודע חדרה

כשלושה עשורים לאחר שהוא עצמו היה חניך בטכנודע בגבעת אולגה, סגר אליעזר ממן (36) מעגל מרגש במיוחד והפך למדריך התוכנית חברתית -מדעית למצוינות, שהוא עצמו התחנך בה בילדותו.

ממן יליד ותושב השכונה, אותר על ידי הטכנודע, בהיותו בכיתה ג' בבית ספר הממ"ד 'שילה' כבעל פוטנציאל והתאמה ללמוד בחוגי מדעים וטכנולוגיה במקום. המדובר על תוכנית שבליבת הפעילות שלה חוץ מלימודי מדע ונספחיו, גם הכוונה לקדם תלמידים בעלי מסוגלות מהשכונה הותיקה.

ממן משוכנע שבזכות הלימודים בטכנודע, ניצל מגורל לא קל שהיה מנת חלקם של לא מעט מחבריו: "גדלתי באזור אולגה ד' החלק הפחות אטרקטיבי של גבעת אולגה", הוא מספר ומוסיף: "היו חברים שגדלו בבתים עם סמים ואלימות. אני זוכר שהייתי מגיע לפעמים מוקדם לבית ספר ועוזר לשרת בסיבוב הבוקר שלו שחלק מהרוטינה בה, כללה סיבוב בו הוא אוסף מזרקים ובאנגים. אז בהחלט הייתה תקופה לא קלה, ואני מרגיש בר מזל על ההזדמנות שניתנה לי עם הטכנודע".

לדבריו, אין מדובר רק על היתרון הלימודי, אלא גם בחשיפה לילדים בני גילו מאזורים אחרים בארץ: "זה לא רק שהיו לנו מורים שתמכו והאמינו בנו, והעשירו אותנו בידע, אלא גם המפגש עם ילדים בני גילי שהגיעו ללמוד באותן תוכניות מקיסריה, מזכרון יעקב ומנתניה. זה נתן לי להבין שיש עולם אחר מחוץ לגבולות אולגה, אפשר לי להרחיב את ידיעותיי, אופקיי ולשאוף להגיע למקומות טובים".

צילום: טכנודע חדרה

במסגרת הטכנודע, למד עד להיותו בגיל חטיבת ביניים. בתיכון בר אילן בנתניה בחר ללמוד במגמות המדעיות, ולאחר מכן במסגרת ישיבת הסדר בה למד ברחובות, שקד על לימודי תואר ראשון בהוראה: "כבר כשהייתי בתיכון נולד בי החיידק ללמד. תמיד חיפשתי את המורה האחר השונה עם ערך המוסף, זה שמאמין בילד ובכוחו להשפיע על גורלו", אמר, "אחרי הצבא כמורה, נכנסתי למערכת החינוך ולימדתי ברחובות בביה"ס יסודי. אולם, הבחנתי שמערכת החינוך לא השתנתה רבות מאז הייתי ילד, והחלטתי לשנות כיוון".

ממן משנה פאזה, לומד עיצוב פנים ועיצוב גרפי במכללת מעוף בחדרה, עובד מעט במשרדי פרסום וכעצמאי, עד שטלפון גורלי מחברה ללימודים, מחזיר אותו לטכנודע: "חברה שלמדה איתי, התקשרה וסיפרה שהחלה לעבוד בטכנודע ומחפשים שם מורה לחוג גרפיקה", סיפר, "מיד אמרתי שאני מעוניין וכך התחלתי. לאחר מכן, עזב מורה שלימד מדעים ונכנסתי לנעליו. לאט לאט נכנסתי להיות חלק מצוות 'אסטרונומי' ולפקח על התכנים בנושא ואף לכהן כחבר בהנהלת הטכנודע", שחזר.

כיום, מנהל ממן את תוכנית הבוקר בטכנודע שהיא התוכנית הגדולה ביותר במקום, עם כ 60,000 מבקרים בשנה. הוא מכשיר מערך של 20 מורים בתוכנית, ומופקד על המערך הלוגיסטי מול בתי הספר המגיעים לבקר.

"למרות העומס בעבודה יש דבר אחד שעליו אני לא מוותר", הוא חותם ואומר: "אני עדיין מדריך את תוכנית המצוינות שזו התוכנית בה אני למדתי כילד. זה חשוב לי ברמה האישית וזה סוג של שליחות בעבורי. אני גם מלווה את הנוער העובד בטכנודע שזה נוער שהתחיל כמוני כילד בחוגים, עובר הכשרה כמדריך ובחופשות הלימודים משמש כמדריך בפעילויות הטכנודע . השנה היה לי מדריך כזה שלמד אצלי לפני כמה שנים כילד, והדריך בקיץ האחרון. אין מרגש ומשמעותי מזה. לראות את פירות העבודה שלך - מול העיניים".