כמעט כל ילד, במיוחד אלו שגדלו בשנות ה-80 או ה-90 של המאה הקודמת, זכו לראות ולהתנסות במסטיקים ושוקולדים המגיעים בקופסא הדומה לזו של חפיסת סיגריות. החל מיום שני ה - 8 ביולי 2019 ייכנס לתוקפו השלב השני ביישום החוק המעודכן לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון ועמו עוד רשימת הוראות שנועדו להגן על הציבור מפני הקידום האגרסיבי של חברות הטבק והניקוטין. שלב זה במיוחד רלוונטי לנושא מניעת החשיפה של ילדים לעולם העישון הממכר היות והוא כולל הוראה האוסרת למכור בישראל מסטיקים, ממתקים וצעצועים בצורת סיגריות, אשר ביכולתם לתרום לצמצום שימוש במוצרי טבק בקרב בני נוער וצעירים.

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

ממידע שנאסף באגודה למלחמה בסרטן עולה כי במשך עשרות שנים בישראל ובעולם שווקו מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות אשר העניקו לסיגריות המסוכנות מעמד של מוצר לגיטימי ו"נחשק", אך הודות לחוק המעודכן, מכירתם תיאסר עתה באופן מוחלט.

מחקרים מדעיים שנערכו לאורך השנים אף הוכיחו כי ילדים שצורכים ממתקים בצורת סיגריות, נוטים יותר להפוך להיות מעשנים בבגרותם וכי ממתקים הדומים לחפיסות סיגריות יכולים לעודד עישון בקרב בני נוער וצעירים. בארצות הברית, בהודעה דרמטית של מינהל המזון והתרופות ה - FDA ובתמיכה היסטורית של הקונגרס האמריקאי, הוכרז כבר לפני כעשור (2009) כי יש לאסור שיווק ממתקים בטעמי פירות ובצורת סיגריות כי הם ניראים מושכים עבור ילדים (Bans candy and fruit-flavored cigarettes that appeal to kids). גם בישראל שיווקם יאסר החל מהשבוע.

החל מהשבוע מכירת ממתקים בצורת סיגריות אסורה. באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

מדובר בפעימה השנייה של החוק לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, התאריך נקבע בחלוף חצי שנה מיום פרסומו בספר החוקים של מדינת ישראל (8.1.2019). 

מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן מסרה היום כי: בכל יום גובה העישון בישראל קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות כתוצאה מסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם כמו גם ממחלות רבות אחרות. הודות לחוק המעודכן, לצד תיקון עיוות המס על הטבק לגלגול, אנו רואים את ניצני ההחלמה של החברה הישראלית מתופעת העישון, שכן סקר ישראלי שערכנו מצא כי 40.2% מקרב המעשנים כבר שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט, חלקם אף כבר נקטו בצעדים אקטיביים בנושא. זהו צעד היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ובמיוחד להגן בני הנוער והדור הצעיר מפני הקידום של מכשירי האידוי האלקטרוניים. היעד המרכזי של המאבק שלנו, הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר והקטלני, שכן הם רגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות הפוגע בהתפתחות המוח וכבר נמצא כי הן מכילות חומרים רעילים, חומרים מסרטנים ידועים ומתכות. נכון להיום, מתחילות גם להתגלות תופעות מדאיגות, של שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי וסיכון מוגבר למחלות לב (כפי שמודים אף היצרנים בעצמם)".

רשימת ההוראות שיכנסו לתוקף בשלב השני  - ביום שני ה - 8 ביולי 2019

איסור סיגריות צעצוע, סיגריות מסטיק וממתקים - (החל מיום 8.7.2019): לא ייצר אדם, לא ישווק ולא יאחסן לשם שיווק צעצוע או ממתק, ובכלל זה גומי לעיסה, בצורה של סיגריה. הקנס על הפרת החוק הוא 75,300 שקלים לאדם פרטי או 150,600 שקלים לתאגיד.

איסור שימוש בדמויות ופירות -  (החל מיום 8.7.2019): לא יעשה אדם, בפרסומת מותרת או בסימון חפיסה או אריזה של מוצר עישון, שימוש בשמם או בדמותם של בני אדם, של בעל חיים או של אבר מאבריהם, או בתמונה של פרי או צמח אחר, לרבות בציור או בהנפשה. הקנס על הפרת החוק הוא 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.

כל הוראות החוק מעתה גם בדיוטי פרי - (החל מיום 8.7.2019): יחולו כל הרחבות סעיפי החוק המעודכן להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (כפי שאושרו ונרשמו בספר החוקים של ישראל כבר ב – 8.1.2019) גם על חנויות פטורות ממכס (דיוטי פרי) בשדות התעופה של ישראל, במטוסים ובאוניות.