בחדרה נפגעו 52 הולכי רגל בשנת 2018 (ינואר-ספטמבר), מתוכם הולך רגל אחד נהרג ו-6 נפצעו באורח קשה. הנתונים הקשים מובאים בדוח עדכני שהוציאו ב"אור ירוק" למען בטיחות בדרכים.

מתחילת שנת 2018 ועד חודש ספטמבר נפגעו 2,169 הולכי רגל בתאונות דרכים, רובם המוחלט, 2,066 נפגעו בתחום העירוני – בתוך ערי ויישובי הארץ. מבין בתשעת חודשי השנה הראשונים, 64 נהרגו, 48 מהם מצאו את מותם בתאונות דרכים בתחום העירוני.

(צילום: שירות מיינט)

עוד עולה מן הנתונים כי בעשר השנים האחרונות (2008-2017) נפגעו למעלה מ- 32 אלף הולכי רגל בתאונות דרכים, 1,138 נהרגו ו-5,736 נפצעו באורח קשה. מדובר ב- 113 הרוגים בממוצע בכל שנה.

מדוח מיוחד שהכינה עמותת אור ירוק עולה כי מדינת ישראל היא אחת המדינות המסוכנות להולכי הרגל. מבט על נתוני מדינות ה-OECD חושף כי ישראל נמצאת במקום השלישי הגרוע בשיעור חלקם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים, רק יפן וקוריאה הציגו נתונים גרועים יותר. ממוצע הולכי הרגל ההרוגים במדינות ה-OECD נאמד ב-20% ואילו בישראל ממוצע הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים נאמד ב-34%.

בשנת 2017 נפגעו 3,421 הולכי רגל בתאונות דרכים, גבוה מהממוצע של העשור החולף. מדובר בכמעט 10 הולכי רגל שנפגעים מדי יום במוצע בתאונות דרכים. יש לזכור כי הפציעות של הולכי רגל הינן לרוב חמורות יותר בהשוואה ליתר משתמשי הדרך מאחר ואין להם כל מיגון או יכולת התחמקות ובקרות תאונה במעורבות רכב והולך רגל קיים סיכוי גבוה שהיא תסתיים בפציעה חמורה ואף קטלנית.

הולכי רגל | צילום ארכיון: אור ירוק

שבעה פעוטות (0-4) נהרגו בשנת 2017 כהולכי רגל. מדובר בכ- 6% מכלל הולכי הרגל ההרוגים. בחינה מגזרית מעלה שמרבית הפעוטות הולכי הרגל ההרוגים הינם מהחברה הערבית. תופעה זו נותרה ללא שינוי מזה זמן רב, כאשר אחת הסיבות המרכזיות לכך הינה תופעת "תאונות החצר" הנפוצות בעיקר בקרב החברה הערבית.

בשנת 2017 נהרגו 53 קשישים הולכי רגל המהווים 47% מכלל הולכי הרגל ההרוגים. בחינה של שיעורם באוכלוסייה אל מול שיעורם בקרב הולכי הרגל ההרוגים מצביע גם היא על חומרת בעיית ההיפגעות. הקשישים מהווים כ- 11% מהאוכלוסייה ושיעורם בקרב הולכי הרגל ההרוגים גבוה כמעט פי חמישה.

המלצות הדוח:

כדי לצמצם את מספר ההרוגים והנפגעים הרב בעמותת אור ירוק ממליצים להגביר את המודעות הן של הנהגים והן של הולכי הרגל עצמם, בעיקר לאור העובדה כי רבים ממשתמשי הדרך נתונים להסחות דעת הנובעות משימוש מוגבר בטלפון נייד ובאביזרים טכנולוגיים שונים.

בנוסף, כלי הרכב הפכו בשנים האחרונות ליותר ויותר בטיחותיים נתון שיכול לצמצם באופן משמעותי את מספר הולכי הרגל ההרוגים והפצועים. כיום חלק ממעטפת הבטיחות של הרכבים כוללת גם אמצעים טכנולוגיים שמטרתם מניעת פגיעה והגנה על הולכי רגל ולכן, המטרה הינה הטמעה של המערכות הללו וקידום השימוש בהן. יש לעודד התקנת מערכות בכלי רכב משומשים.

יש לשפר את ההסברה במגזר הערבי, תוך דגש על נושא "תאונות חצר". וכן לפעול לשיפור התשתיות ביישובים הערבים, ולקדם באופן מיידי בניית מדרכות, הרחבת מדרכות צרות, כדי למנוע מצבים שבהם הולכי רגל מתנהלים בכביש מפאת אילוצי תשתית. יש להסדיר חניות לרכב כבד מחוץ לתחומי היישובים הערביים ובכך למנוע הימצאותם בתוך היישוב.

חייבים להגביר את האכיפה המשטרתית כנגד נהגים שלא נותנים זכות קדימה להולכי הרגל ו  בעיקר לשפר את התשתיות ולרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב בסביבת בה יש ריכוז גבוה של אזרחים.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "הולכי הרגל נמצאים בסיכון גבוה להיפגע באופן קשה בתאונת דרכים מאחר והם אינם מוגנים בשום אמצעי בטיחות כאשר הם חוצים כביש. לצמצום מהירות נסיעת כלי הרכב רכיב קריטי בכל הקשור לעוצמת הפגיעה בהולך הרגל, פגיעה במהירות גבוהה ברוב מקרים תהיה קטלנית. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להתחשב בבטיחותם של הולכי הרגל ולחייב את ראשי הערים להוסיף אמצעים לריסון מהירות נסיעת כלי הרכב כמו פסי האטה לפני מעברי החציה המסוכנים ובמיוחד במקומות בהם ישנם קשישים וילדים רבים. פס האטה, אמצעי פשוט וזול שיכול להציל את חייו של הולך הרגל".