רבים מבני הנוער, שעתידים לצאת בקרוב לחופש הגדול, מתניידים באמצעות אופניים חשמליים, למרות שכלל אינם מכירים את חוקי התנועה שחלים עליהם, בהם החובה לרכב עם קסדה, או האיסור לרכב על המדרכה וכן החוק הקובע שעל אופניים חשמליים מותר לרכב החל מגיל 16.

רוכב אופניים חשמליים בכניסה לחדרה | צילום: אור ירוק

הרכיבה מבלי להכיר את החוק מעמידה בסכנה את אותם הרוכבים ואת יתר משתמשי הדרך שסביבם.

במסגרת שיתוף פעולה בין עמותת אור ירוק לחברת "מגדל", יצאו לאחרונה מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT, לבחון האם רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים בישראל רוכבים בניגוד לחוקים שנועדו לשמור עליהם ועל סביבתם. המתנדבים ערכו את התצפיות ב- 102 רשויות ובמהלכן נצפו למעלה מ- 8,500 רוכבים.

הפרמטרים שנבדקו: האם הרוכבים חבשו קסדה, האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק, האם הרוכבים הרכיבו נוסע נוסף, האם הרוכבים צייתו לרמזורים ולתמרורים והימצאות שביל המיועד לרכיבת אופניים במקום.

בחדרה נצפו 96 רוכבים, מתוכם 25 רוכבות ו-71 רוכבים.

• 42% מהרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק

• 11% מהרוכבים הרכיבו נוסע נוסף

• 64% מהרוכבים לא חבשו קסדה

• 58% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים

• בכל המקומות בהם נעשו תצפיות לא נצפו שבילי אופניים.

מהנתונים עולה כי אחד מכל ארבעה (23%) רוכבים מאושפזים בבתי החולים בשנת 2018 עקב תאונת אופניים חשמליים היה מתחת לגיל 16 (גיל האסור לרכיבה). 181 ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 אושפזו בבתי החולים בשנת 2018 לעומת 167 ילדים ובני נוער שאושפזו בשנת 2017 – עליה של 8%.

"בכדי שהרוכבים יוכלו להישמר מפני הסכנות הכרוכות בשימוש באופניים חשמליים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך להשקיע בתשתיות ייעודיות לרוכבים ולחייב את הרשויות המקומיות לסלול שבילי רכיבה מותאמים לרוכבים בכל רחבי הארץ", אומר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "בנוסף, על מנת לצמצם את כמויות הנפגעים חייב משרד התחבורה להשקיע בהסברה הנוגעת לחוקים ולתקנות בנושא וכן לדאוג להגברת אכיפת הרכיבה לפי החוק. רק במהלך משולב וכולל נצליח למנוע תאונות ולהציל חיים".