"הם רוצים למחוק אותנו". כך אומר השבוע חבר מועצת העיר חדרה ותושב גבעת אולגה, צ'יקו וקנין, בעקבות התנגדות חלק מתושבי השכונה היוקרתית עין הים לתוכנית, שעל-פיה יעברו תושבי רחוב אלי כהן הוותיק, במסגרת פרויקט בינוי-פינוי, להתגורר בחמישה בניינים חדשים שייבנו בעבורם בשכונת עין הים. התנגדותם של תושבי עין הים מתווספת לעיכוב המתמשך של הפרויקט, לאחר שהופקד בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.

תושבי אלי כהן עם צ'יקו וקנין (שני מימין). "בעיית התשתיות קיימת כבר שנים" | צילום: אלעד גרשגורן

תושבי עין הים מסבירים את התנגדותם לתוכנית בהעדר תשתיות מתאימות לקליטת עוד 4,000 תושבים באזור, בהעדר פתרונות תחבורתיים לתושבים, במחסור במקומות חניה, ובצפיפות גדולה שתיווצר בשכונתם לאחר שאוכלוסייתה תכפיל את עצמה, מה שיגרום, לטענתם, לירידה באיכות החיים. מה שמדאיג אותם במיוחד הוא הסגירה הצפויה של היציאה הדרומית לכביש החוף, שתגרום להם לצאת דרך השכונה עצמה ותיצור עומסי תנועה.

האמת שלהם

בין שתי השכונות יש "דם רע" במשך תקופה ארוכה. האחת, אולגה, ותיקה ומוזנחת, והשנייה, עין הים, חדשה ויוקרתית. באולגה לא קונים את ההסברים של עין הים, וסבורים כי ועדות התכנון והבנייה נתנו דעתן לכל הטיעונים שהעלו. הסיבה האמיתית להתנגדות, כך טוענים תושבים באולגה, היא חוסר רצונם של תושבי עין הים שתושבי אולגה יגורו בתוכם, ועוד בלוקיישן הכי טוב בשכונה, בשטח ציבורי פתוח שהוא מעין פארק.

צ'יקו וקנין: "אנחנו דור שלישי כאן וקיבלנו את תושבי עין הים. ספגנו את הצפיפות ואת המחסור בחניות, ועכשיו הם מתנגדים שתושבים שמתגוררים וסובלים בבנייני רכבת עתיקים ייצאו לפרויקט פינוי-בינוי?"

לדברי תושבים מאלי כהן, ההתנגדות בעין הים היא עוד מרכיב בבדלנות של השכונה מאולגה. הם מספרים, כי בעין הים הקפידו לאורך השנים לקיים חגיגות עצמאות בנפרד, ולהתעקש לקרוא לגבעת אולגה "מערב חדרה", כדי למחוק את השם "אולגה". 

שכונת עין הים. צילום: איתמר רותם

מנגד טועים בעין הים שווקנין מנסה לעשות הון פוליטי מהמצב.

וקנין מדגיש: "הם חנקו אותנו. תושבי אולגה לא רואים אור יום ולא קרן שמש בגלל המגדלים שלהם בעין הים, ואנחנו שתקנו. למה? כי אנחנו מקבלים את האחר", אומר וקנין. "אנחנו דור שלישי כאן, וקיבלנו את תושבי עין הים. ספגנו את הצפיפות, את המחסור בחניות, ועכשיו הם מתנגדים שתושבים, שמתגוררים וסובלים בבנייני רכבת עתיקים שמתמוטטים עליהם והם סכנת חיים יום-יומית, ייצאו לפרויקט בינוי-פינוי? לא אתם ולא אלפים כמוכם יוכלו לעצור את התוכנית הזאת, רק כי מסתירים לכם את הנוף. אנשים פה סובלים עשרות שנים, ועד שהחלום של דיירי אלי כהן סוף סוף מתגשם אתם רוצים לקחת מהם את זה? תתביישו. על אפכם ועל חמתכם, גם התושבים הוותיקים של אולגה ייהנו מהאדמה הזאת".

רחוב אלי כהן הוקם בראשית שנות ה-60 בדרום גבעת אולגה, ומתאפיין בבנייני רכבת ישנים ומוזנחים. האזור אוכלס ביוצאי מעברת אגרובנק, בעיקר עולים מארצות צפון אפריקה, וכבר לפני עשור הוא נכנס לרשימת השכונות של תוכנית ההתחדשות העירונית. על פי התוכנית, התושבים ימשיכו להתגורר בבתי השיכון שלהם, עד שייבנו בעבורם בניינים חלופיים בשכונת עין הים.

"סבי ז"ל היה מראשוני השיכון, ועוד בשנת 1985 דיברו אִתם על 'בינוי-פינוי'. זה נגרר הרבה יותר מדי זמן", אומרת השבוע מיטל מילרוד-עוזרי, דור שלישי בשכונה. "סוף סוף אושרה התוכנית, ימקמו את התושבים בבניינים מתאימים למחיה, וכך גם ייצרו שילוב. תמיד אמרתי שככה מפתחים שכונה, באמצעות שילוב הישן עם החדש. בעיית התשתיות קיימת כבר שנים, וכעת כשהתוכנית אושרה, קמה קהילה בעין הים ומתנגדת. מה שמקומם זה שאנשים רבים כבר נפטרו בלי שזכו לראות את השינוי, וספק אם אחרים יזכו לראות אותו, ובינתיים הבניינים הישנים קורסים להם על הראש, אז ליצור התנגדות לתוכנית בגלל תשתיות? יש פה חוסר צדק משווע, שלדעתי נובע מסיבה אחת: הבניינים המיועדים לדיירי אלי כהן הולכים להיות מולם, זה יסתיר להם את הים ואת הנוף. הסגירה של החיבור הדרומי לכביש החוף תגרום להם לנסוע בתוך אולגה, ולהתמודד עם הקשיים שאנחנו חווים כבר שנים, ואת זה הם לא רוצים".

"אין היגיון"

בעין הים מתעקשים כי איש מתוכם אינו מתנגד לתוכנית באופן גורף, אלא למתכונתה הנוכחית, והודפים את כל הטענות על בדלנות או על התנשאות: "בשטח החלופי שקיבל פרויקט אלי כהן צפויות להיבנות כ-1,100 יחידות דיור, במקום 200 הקיימות כיום באלי כהן", אומר אייל פבזנר, תושב עין הים. "ראינו הרבה בעיות בתוכנית, כמו העובדה שעל 1,100 יחידות דיור יש מספר דומה של חניות, אז איפה יחנו עוד 900 כלי רכב? לא ברור. עניין נוסף הוא, שבכל עין הים יש כ-1,800 יחידות דיור. כעת על חמישית מהשטח הולכים לבנות חמישה בניינים של 32 קומות, שזה בערך עוד 4,000 ומשהו תושבים". 

תושבי אלי כהן עם צ'יקו וקנין (שני מימין) | צילום: אלעד גרשגורן

לדברי פבזנר, התוכנית לא הגיונית מבחינה תכנונית, כשהבניינים הגבוהים ביותר נמצאים בקו הראשון והנמוכים אחריהם. "אבל הבעיה המרכזית היא, שבתוכנית התחבורה התעלמו מביטול היציאה הדרומית לכביש החוף ומהשלכותיה. כיצד נצא כולנו — תושבי עין הים, אלי כהן המתחדשת וכל דרום אולגה — דרך יציאה אחת? ולא רק זה, גילינו שגם כשירחיבו את כביש החוף, הגישה אליו תהיה מכיוון רחוב חזון איש, שהוא כביש לא מאושר, ולכן זה לא יכול לצאת אל הפועל. אנחנו לא מתנגדים לתוכנית, אלא דורשים קודם שיפור תשתיות", הוא אומר.

אריק אברג'יל: "אנחנו לא נגד התוכנית. אנחנו סבורים שצריך להכניס בה תיקונים ודורשים קודם תשתיות, ורק אחר כך בנייה. אנחנו דורשים שפרויקט אלי כהן יתחיל להיבנות אך ורק ביום שייבנה המחלף השני שאמור להיות יציאה נוספת מהשכונה"

לדברי פבזנר, כשהוצגו הבעיות הללו בפני וקנין, הוא השיב כי קודם תקודם התוכנית, ואחר כך ידרשו תשתיות מעיריית חדרה. "הוא מוזיל את הדרישה שלנו לשיפור התשתיות בטענות שזה מפריע לנו לנוף, ולכן אנחנו מתנגדים, שזה כמובן לא נכון, וודאי שאין כאן שום מלחמת תרבות".

אריק אברג'יל, תושב עין הים וממובילי ההתנגדות, מוסיף: "לצערי, יש מי שלוקח את זה למלחמת תרבות, ואנחנו רחוקים משם, הטיעונים שלנו עניינים. אלי כהן בעיניי היא כמו דגל. אם נצליח לתקן את הליקויים כאן, נוכל לעשות את זה גם בתוכניות אחרות בעיר, שמובילות לצפיפות גבוהה מאוד".

לדבריו, השטח שניתן לפרויקט הוא השצ"פ (שטח ציבורי פתוח) האחרון שנותר בעין הים, ובו עומד מעין פארק בו מקננות ציפורי שרקרקים. "אלי כהן מתוכננת לקום בחמישה בניינים עם 32 קומות, כשהם יקבלו את כל הנוף שהיה לעין הים. זה משנה את כל תוואי השטח".

יש לציין, כי על פי התוכנית, ברגע שהבתים הישנים באלי כהן ייהרסו, יקום שם מעין פארק, במקום השטח הציבורי הפתוח שעליו ייבנה הפרויקט בעין הים.

הטיעון המרכזי של אברג'יל הוא הנושא התעבורתי: "כולנו נישען על מחלף אחד, ולהבנתנו, היציאה הדרומית לכביש החוף תיסגר לפני שהכביש החוף יורחב לשלושה נתיבים, ולפני שייבנה המחלף השני. ביטול הכניסה הדרומית זה צעד בעל משמעות רבה, ואנחנו מבינים מה יהיו ההשלכות. תושבי עין הים קנו את בתיהם בהרבה כסף, וחשבו שיהיה להם שקט, ופתאום הם חיים באתר בנייה. בנוסף, בשנים הקרובות תהיה פה צפיפות חריגה. אנשים באו לכאן מגוש דן כדי ליהנות מהשקט בעין הים, אבל זה לא מה שהולך לקרות כאן בקרוב, על פי התוכנית הזאת".

"דרושים תיקונים"

בהתייחסו למלחמת השכונות, אמר אברג'יל: "מדברי צ'יקו ניתן להסיק כי אנחנו נגד התוכנית, ואנחנו לא נגד התוכנית. אנחנו סבורים שצריך להכניס בה תיקונים מסוימים, ודורשים, כמו בקיסריה ובמקומות אחרים, קודם תשתיות ורק אחר כך בנייה. אנחנו דורשים שפרויקט אלי כהן יתחיל להיבנות אך ורק ביום שייבנה המחלף השני, שאמור להיות יציאה נוספת מהשכונה. כמו כן, אנחנו מבקשים לבחון את היחס של כמות היחידות לפרויקט. אנחנו חושבים שזה המון ביחס למספר המשפחות שיש כרגע באלי כהן".

אברג'יל הוסיף, כי אם וכאשר יהיו התניות בכתב לביצוע התשתיות, לא תהיה התנגדות לתוכנית.

הדמיית פינוי בינוי אלי כהן (באדיבות עיריית חדרה)

המלחמה על התוכנית גלשה גם לרשת: לפני כשבוע העלו אברג'יל ופבזנר סרטון מגג בניין ברחוב אדני פז בעין הים, שמסביר את הליקויים בתוכנית. בתגובה, העלה וקנין סרטון לוחמני, ובו טען, כי פבזנר בסך הכול דואג שלא יסתירו לו את נוף הים. הסרטון פתח חזית של שכונה נגד שכונה, ומלהיט את הרוחות

"מבחינתנו הסרטון היה ענייני מאוד ולא מתריס", אומר אברג'יל, "והשיג את שלו. ראשית הוא הגביר את המודעות לנושא, ושנית הוא השיג לנו פגישת חירום אצל ראש העירייה, צביקה גנדלמן".

מהעירייה נמסר: "ראש העירייה קיים בלשכתו פגישה עם תושבים מהשכונה, והבהיר להם שהתוכנית מקודמת כבר שני עשורים ועברה את כל הגורמים המקצועיים. לכן, לא רק שראש העירייה באופן אישי, והעירייה בכלל, לא יתנגדו לתוכנית, אלא שהעירייה תמשיך לקדמה. יודגש, כי על הכנת התוכנית עמלו מיטב הגורמים המקצועיים בארץ, והניסיון להציג מצגי שווא לא יגרום לפגיעה או לעיכוב התוכנית החשובה כל כך לתושבים כה רבים". 

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "החברה תומכת בקידום תכניות של התחדשות עירונית, המפחיתות את הצורך בפיתוח חדש, שיבוא על חשבון שטחים פתוחים ערכיים ולא פגועים/מופרים. לצד ההתחדשות העירונית, אנו סבורים כי ישנם ערכי טבע ייחודיים, שניתן לשמר בתור שטח ציבורי פתוח, במסגרת התכנית ואנו פועלים לשם כך".