המדרכות, הן שאמורות לשמש נתיב בטוח להולכי הרגל, במקרים רבים אינן פנויות עבורם. תושבים רבים חשים שהמדרכות מופקרות מרגלי הצועדים לטובות רוכבי אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים ודומיהם ומן הצד השני – מכוניות שחונות עליהן, פחים, מיחזוריות, גזם ועמודים.

כל אלה לא משאירים להולך הרגל מקום בטוח לצעוד ובמקרים רבים אף מאלצים אותו לרדת מן המדרכה אל הכביש תוך סיכון רב.

בכדי להוביל לצמצום התופעה, יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT ו'קבוצות הנוער של אור ירוק לכבוד שנאור חשין' לבדוק את מצב המדרכות ברחבי הארץ.

חדרה. חלק מהמדרכות מקשות על הולכי הרגל | צילום: אור ירוק

בין היתר, ביקרו המתנדבים גם בחדרה, שבעבר כבר נמצאו בה בעיות שונות אך גם הפעם לא חזרו המתנדבים עם ממצאים משמחים. מסיור שערכו ברחובות שונים מצאו הסוקרים כי ב-25% מן המדידות שנעשו נמצאו מדרכות שאינן עומדות בתקן.

בנוסף, חסמים שנמצאו על המדרכות בין היתר כללו מכוניות חונות, עמודי תאורה, מיחזוריות, עמודי חשמל ופסולת. 

באור ירוק מציינים כי על המדרכה להיות ברוחב 130 ס"מ לפחות על פי תקן התכנון של משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה.

הבדיקה נעשתה בקרוב ל-700 רחובות שנמצאים בכ-100 רשויות שונות, במטרה להתריע בפני הרשויות המקומיות על מקומות בהם קיימים ליקויים וסכנה להולכי הרגל.

צילום: אור ירוק

"הולכי הרגל בישראל הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים", אומר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "במפגש בין כלי רכב להולך רגל, אין להולך הרגל סיכוי לנצח. הולכי הרגל חסרי כל שכבת הגנה ופגיעת רכב עלולה להיות עבורם קטלנית. לכן ראשי הערים והרשויות המקומיות חייבים לוודא כי המדרכות נשארות האזור הבטוח עבורם, בו הם יכולים לצעוד מבלי להסתכן בפגיעה של רכב או של אופניים. המדרכות צריכות להיות רחבות מספיק וחפות ממכשולים. הקפדה על תקינות מצבן של המדרכות יכולה למנוע פגיעה של הולכי רגל ולהציל חיים".

בשנת 2018 נהרגו 97 הולכי רגל בתאונות דרכים בכבישי ישראל, כמעט שליש מסך ההרוגים בכבישים בשנה זאת.

צילום: אור ירוק