רחוב סמילנסקי בחדרה. לא מאיר פנים לקשישים (צילום: גוגל מפות)

מה-22 באוקטובר עד ה-22 בנובמבר מציינים ברחבי ישראל את "חודש האזרח הוותיק".

מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי מתחילת השנה נהרגו 77 קשישים (65+) בתאונות דרכים – כל הרוג רביעי. לאור ההיפגעות הגבוהה של הקשישים בישראל בתאונות דרכים, החליטו בעמותת אור ירוק לבדוק האם מעברי החציה ביישובים מותאמים גם לאוכלוסייה המבוגרת.

הבדיקה נעשתה במקומות אליהם מגיעים קשישים רבים כמו מעונות יום לקשישים, בתי אבות וקופות חולים – כולל בעיר חדרה.

בחדרה בדקו המתנדבים שלושה מעברי חציה:

ברחוב הרב עובדיה יוסף נמצא מעבר החציה מחוק ודהוי, ללא תמרור מעבר חציה, ללא פסי האטה וכן כי הוא איננו מרומזר.

מעבר החצייה ברחוב משה סמילנסקי נמצא ללא תמרור מעבר חציה, ללא פסי האטה וללא רמזור.

ברחוב הנביאים נמצא מעבר החציה ללא תמרור וכן כי הוא איננו מרומזר.

אגב, רחוב סמילנסקי הבעייתי "כיכב" גם בדיווח אחר על מדרכות, בבדיקת אור ירוק מחודש יולי האחרון.

המתנדבים בדקו קרוב ל - 170 מעברי חציה ב-83 רשויות ברחבי הארץ. במהלך הבדיקות בחנו המתנדבים האם מעברי החציה דהויים, האם קיימת הנמכת מדרכה בכניסה למעבר החציה, האם קיים פס האטה לפני מעבר החציה והאם משך האור הירוק (במעברי חציה עם רמזור) מותאם לקצב ההליכה של האזרחים הוותיקים.

מהבדיקה עולה כי במקרים רבים זמן חציית הכביש של הולך רגל קשיש אל מול הולך רגל צעיר הוא כפול, ובנוסף, בחלק ממעברי החציה האור הירוק קצר מדי וקשישים לא מספיקים לחצות. בנוסף נמצא כי במקומות רבים לא קיימת הנמכה לקראת מעבר החציה וכי המעבר דהוי ואינו צבוע כראוי, נתונים המקשים על הולכי רגל ועל קשישים בפרט כאשר הם מגיעים לחצות את הכביש.

"מדינת ישראל פשוט מפקירה את האזרחים הוותיקים שלה", אומר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. "אנשים שבנו את המדינה ושרדו את המלחמות לא שרדו פעולה פשוטה כמו חצית כביש. הגיע הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתחיל להתחשב גם באוכלוסיית האזרחים הוותיקים וביחד עם הרשויות המקומיות יקדמו התקנת פסי האטה באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים".

מעיריית חדרה נמסר: "תמרור במעבר חצייה אינו חובה עפ"י חוק, והדבר ייבדק בוועדת תיאום תנועה באישור משרד התחבורה. לגבי מעברי חצייה מחוקים, הנושא יטופל על-ידי מחלקת אחזקת כבישים".