פקק בכניסה לרחוב הנשיא-הרב עובדיה (צילום: לירן טטרו)

דוח שמפרסמת השבוע עמותת "אור ירוק", חושף את מספר כלי הרכב הנעים בכבישי ישראל, וחושף גם נתונים על הערים השונות מבחינת מספר כלי הרכב הרשומים בתחומן והגיל הממוצע שלהם. כך, על פי הנתונים, בחדרה נעים 28,764 כלי רכב הרשומים בעיר.

נתוני עמותת "אור ירוק" מבוססים על נתוני "הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה". על פי הדו"ח, נכון לשנת 2016 ישנם בישראל כחצי מליון כלי רכב (493,155), בני יותר מעשר שנים בעוד הגיל הממוצע של כלי הרכב הרשומים בערים בישראל בשנת 2016 הוא 6.5.

בחדרה ספציפית ישנם נכון להיום 7,928 כלי רכב שעלו לכביש לפני שנת 2006, 11,326 עלו בין השנים 2007-2011 ובשנת 2016 עלו בעיר 2,111 רכבים חדשים.

עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2016 נעו על כבישי מדינת ישראל 1,988,726 כלי רכב פרטיים בערים, תוספת של כ-100 אלף רכבים יותר לעומת 1,886,521 הרכבים שנעו בכבישים בשנת 2015. מדובר על עלייה גבוהה בצורה יוצאת דופן במספר הרכבים בכבישים: עלייה של פי 3 לעומת שנת 2012 במהלכה נוספו לכבישים כ- 28 אלף רכבים בלבד.

"כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך והם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות משאר כלי הרכב", אומר ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק. "על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים. בנוסף, יש ליידע את הציבור ולהגביר את המודעות לחשיבות של מערכות בטיחות בצמצום תאונות הדרכים. חמש שנים ברציפות של עליה בהרוגים מחייבים את המשרד לבטיחות בדרכים לשנות את החשיבה ולתת עדיפות עליונה להטמעת מערכות בטיחות אקטיביות שלא רק יתריעו בפני הנהג על סכנה מתקרבת אלא גם יבלמו את הרכב וימנעו את התאונה".

יש לציין כי לפני כמה חודשים, כאשר נחתמה העסקה הסנסציונית למכירת מובילאיי, הכריז שר התחבורה ישראל כץ כי החל משנת 2018, כל הרכבים החדשים שייובאו לישראל יהיו מחויבים בהתקנת שתי מערכות בטיחות לרכב לפחות – בקרת סטייה מנתיב ומערכת שמירת מרחק מלפנים. החלטה זו לא תכלול כמובן את הרכבים שנוסעים כבר כיום בכבישים.